Jak na cookie lištu v roce 2022 – sága pokračuje (Petra Dolejšová)

Možná jste postřehli, že nám sněmovna stihla schválit novelu zákona o elektronických komunikacích. V té najdete upravené i povinnosti, které se k vám vážou při práci s cookies.

A protože vím, že není sušenka jako sušenka: pod pojmem cookies si prosím představte jakékoliv technické řešení (fingerprints, beacon, cookies…), pomocí kterého vyhodnocujete chování návštěvníků vašeho webu.

Co novela přináší nového?

Pokud na webu pracujete s cookies, bude od Nového roku zapotřebí souhlas návštěvníka webu nejen s cookies pro účely profilování a remarketingu, ale také s těmi, které jsme dodnes řadili pod analytiku – tedy tzv. oprávněný zájem.

Pojďme na to mrknout prakticky:

  1. Funkční cookies – běží automaticky. Jsou to ty, které potřebujete pro zobrazení a správnou funkci webu (služby). O těch návštěvníka webu jen informujte.
  2. Analytické a preferenční cookies – nově se souhlasem.
  3. Cookies pro profilování a remarketing – po staru se souhlasem.

Jak souhlas získat?

Pomocí cookie lišty. Mějte ale na paměti tato pravidla:

  1. Souhlas nesmí být podmínkou pro návštěvu webu! Lišta tedy nesmí nepřiměřeně překážet a už vůbec nesmí být podmínkou pro vstup.
  2. Souhlas nesmíte vymáhat agresivně – žádné časté vyskakování! J
  3. Pokud nabízíte možnost „přijmout všechny“, musíte nabídnout i „odmítnout všechny
  4. Nezapomínejte na možnost „shodit“ lištu křížkem nebo jakýmkoliv jiným jednoduchým postupem – i bez udělení souhlasu.
  5. Pokud dáváte návštěvníkovi webu na výběr z jednotlivých typů cookies, potom jednotlivé skupiny (a checkboxy) nesmí být předzaškrtnuté. Musí jít o čistý opt-in.
  6. Tlačítko souhlasu byste neměli mít v křiklavých (zdůrazňovaných) barvách
  7. Bez odsouhlasení cookies nesmíte začít ukládat nebo s nimi jakkoliv pracovat, a to ani s těmi analytickými.

Nezapomeňte, že o všech cookies je potřeba mít zpracovaný dokument (informaci o zpracování cookies), který uvádí

  • kdo jste
  • jaké cookies, proč a na jak dlouho zpracováváte
  • jaké nástroje používáte
  • jaká mají návštěvníci webu práva
  • jak případně udělený souhlas odvolat

Je mi jasné, že úpravy nevzbudí přílišnou vlnu nadšení. Proto bych chtěla uvést dva poznatky z praxe.

První: cookies lišta bude většinou první věcí, co návštěvník vašeho webu uvidí. Myslete na to i z marketingového hlediska a věnujte pozornost nejen právnímu a funkčnímu řešení, ale zapojte do toho i UX a budování značky. Berte to (se skřípěním zubů, já vím!) jako příležitost se odlišit.

Druhý: pamatujete na paniku s příchodem GDPR? A pamatujete, že se konec světa nekonal?

Pár (snad) nadějných zpráv na závěr:

  1. Pokud pracujete s technologií, která pro údaje do „koncového zařízení“ – tedy přímo do telefonu, počítače nebo tabletu nijak nesahá – podařilo se vám režimu zákona uniknout. Stále ale myslete na GDPR.
  2.  V Evropě i nadále leží návrh nařízení ePrivacy, které počítá s úplným zrušením lišt a nahrazením souhlasů pomocí prohlížečů. Jeho osud je ale už několik let věštěním z křišťálové koule.

5847 zhlédnutí (celkově) 17 zhlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook
Facebook
0Pin on Pinterest
Pinterest
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Petra Dolejšová
Petra Dolejšová je advokátka, která se specializuje na právo v oblasti e-commerce, marketingu a ochranu osobních údajů. Často a ráda předává své know how na školeních, ze kterých vynechává paragrafy, na jejich místo sází příklady z praxe, lehkost a vtip.

Komentáře: 6

  1. Zdravím vás,

    Zajímalo by mě, jak je to se službou Google Search Console, která prý cookies ke svému chodu nepotřebuje. Je třeba tuto službu taky nějak řešit?
    Děkuji za odpověď

  2. Díky za článek, měl bych ale k tomu jeden dotaz, pokud nedojde k potvrzení cookies jak to bude s konverzními kódy? Počítají se v tu chvíli taky mezi zakázané? Tedy je potřeba jejich ošetření? Pomiňme prosím otázku jestli dává smysl odeslání konverze bez měřícího kódu, jde mi o to samotné ošetření :-).
    Děkuji

    PS: každopádně díky za info ohledně možnosti zavření a odmítnutí všeho o tom se v dalších článcích moc nepíše

    1. Asi bych potřebovala upřesnit, co si pod konverzními kódy přesně představujeme, tam se toho může vejít spousta – pokud se dají “odseparovat” nebo nepracují s cookies tzn. s informacemi uloženými v telefonu, tak normálně spadají dál pod oprávněný zájem (podle GDPR). Pokud se dají využít jen s použitím cookies (např. klasický affiliate tracking), tak si nepomůžem 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge