SEO analyzátor 2 – další faul na uživatele od SEO Expertů

Bylo nebylo. Za 65 longtaily, 45 titulky a 999 zpětnými odkazy žil byl tým SEO šamanů a ty napadlo udělat automatický SEO nástroj. Nástroj, který bude měřit, jak dlouhé máte SEO. Věděli, že šance, změřit si pindíka, zaujme.  Nedivme se jim, dělat věcí správně a s přínosem pro zákazníkem není tak cool a sexy, jako čepovat podměrečný linkjuice s metanolem. SEO šamané se nebáli ho nazývat přelomový a revoluční. A odborná komunita je odměnila. Důsledně nástroj prohlédla a vyhodnotila ho slovy jako “Jeden žvást vedle druhého.”, “Kecy a nic než jenom kecy” a mnohé další. Autoři tak potvrdili svou pověst, kterou bych přirovnal pověsti hostingu Banán.cz ve světě webhostingů.
Nejdříve jsem si říkal, že to není úplně na nic, že třeba na kontrolu zapomenutých věcí se hodí. Více jsem se mýlit nemohl. SEO analyzátory tzv. SEOmaty jsou, vážení čtenáři, čiré zlo, pochodující zombie, jdoucí po krku všemu živému a zdravému v SEO. Je třeba jejich zrůdnost odhalit v zájmu vyššího dobra! 
SEOmaty a SEO analyzátory jsem nikdy neměl rád, přišly mně jako poměrně nerozumná marketingová aktivita s krátkodobým efektem, ale nechával jsem je být. Ať si parazitují na jiných. Na svých školeních a přednáškách na konferencích je sice otevřeně nedoporučuji a kritizuji, ale nikterak ofenzivně jsem proti nim, na rozdíl od Plaváčka, nikdy nevystoupil. Dělali to jiní a lépe. Posuďte sami:

Tento týden mi probleskla na sociálních sítích informace, že máme druhou verzi revolučního a přelomového SEO analyzátoru, který je ještě revolučnější a přelomovější. Tak jsem, jako správný konzultant, šel nejpřelomovější a nejrevolučnější nástroj otestovat. Použil jsem na “analýzu” web, který jsem spouštěl před pár týdny – Vody života, informační portál o alternativním přístupu k životu, který jsem si chtěl nechat otestovat. Jako u většiny nových webů, je zde spousta drobností, které se neustále upravují a dodělávají – takže by to, čistě teoreticky, mohlo mít smysl. Pojďme se podívat, jak si s takovým webem SEO analyzátor poradil.

Klíčová slova

Nástroj si sám, nějak (!), rozhodne, které klíčové slovo bude u vašeho webu analyzovat. Patrně na bázi četnosti výskytu této fráze. Asi netřeba dodávat, že je to nesmysl, protože pak není problém, aby analyzoval web třeba na “číst dále”. V tomto případě se rozhodl, že web Vodyzivota.cz je optimalizovaný na frázi “2,012.0“. Pochopitelně nesmysl. Stačilo jen trochu myslet a dát uživateli na výběr hned na začátku, aby sám napsal fráze, které si chce zkontrolovat. Web ani nějak jednoduše nenabádá (když pominu ikonu šipky, která může znamenat opravdu cokoliv), že bychom mohli fráze změnit na jiné, než automaticky vybrané. I když to jde. Třeba tím, že bych tam měl tlačítko “Chcete vybrat jiná klíčová slova?“. Výsledek tedy vypadá takto a pokud se k takové “analýze” dostane člověk neznalý, tak jen díky špatně napsanému algoritmu pro výběr klíčového slova získá “zdrcujících” 27%.
Klíčová slova

Co to mohlo přinést uživateli

V případě, že by tato funkcionalita byla správně navržená, mohl se uživatel dozvědět i pomocí automatických algoritmů několik zajímavých informací o potřebných klíčových slovech.

Co to přinese uživateli

Nesmyslnou informaci o frází, která s tématem webu nemá vůbec nic společného a procentuální číslo, které o stavu webu neřekne vůbec nic. Jako by snad existoval obecný úzus platný pro všechny weby, co je 100% SEO.

Konkurence

Analýzu konkurence SEO analyzátor patrně provádí pouhým porovnáním SERPu SeznamuGoogle. Což samozřejmě neříká nic o konkurenci ani obchodní ani z hlediska SEO. Konkurenčnost posuzujeme samozřejmě nejen podle pozic v SERpu na jediné slovo, ale podle velkého množství dalších metrik. Samozřejmě určení konkurence je díky tomu úplně mimo. Takže pak se není čemu divit, že pro portál o alternativním přístupu k životu mi jako konkurenci doporučí CSFD.cz.

 Co to mohlo přinést uživateli

V případě, že by tato funkcionalita byla správně navržená, mohl se uživatel dozvědět i pomocí automatických algoritmů seznam konkurence z hlediska SEO pro vhodně zvolená klíčová slova a to na základě většího množství metrik, než jen pozice v SERPu.

Co to přinese uživateli

Seznam webů, které s tématem analyzovaného webu vůbec nesouvisejí a konkurencí pro něj nejsou.
Analýza konkurence
Dále už jen stručněji, protože je to chyba na chybě, a kdybych měl SEO šamanům opravovat každou chybu, nebyl by to článek, ale solidně tlustý e-book. Takže nyní již jen bodově:

  • “Google Page Rank je hodnocení kvality webu od společnosti Google. Vyšší Page Rank znamená lepší hodnocení.” – nesmysl, GTPR rozhodně není hodnocení kvality webu, ale hodnocení počtu zpětných odkazů. Počet signálů, pomocí kterých Google weby hodnotí, přesahuje 200 různých signálů. Navíc není překvapením, když první pozice obsazují weby s nižším GTPR, než weby za ním.
    GTPR Page RankRád bych také dodal, že je rozdíl mezi běžně měřitelným Page Rankem zvaným Google Toolbar Page Rank (GTPR) a Page Rankem jehož hodnoty nám nejsou známy, byť známe jeho vzorec.
  • Také se dozvídáme, že na web nevede žádný zpětný odkaz:
    Zpětné odkazyNemusím být žádný génius, abych si ověřil, že ani toto není pravda:
    Zpětné odkazy z Majestic SEO
  •  Hustota klíčových slov je podle SEO šamanů 3 – 8%, což je mýtus, který se doporučoval před lety (a to se doporučoval do 3%!). Nyní už žádné takové doporučení řádný kvalitní SEO konzultant s čistým svědomím nemůže poskytnout. Každý web je jiný, má jiná specifika a frekvence klíčových slov bude jiná. Důraz by primárně měl být na kvalitní a zajímavý, zejména čtivý obsah, do kterého mohou být citlivě vložena klíčová slova bez ohledu na nějakou procentuální frekvenci. Doporučení tohoto typů vedou pouze k nesmyslným “SEO textům”, moru českého SEO.
    Hustota klíčového slova v title – další nesmysl, tentokrát kapitální, který je velmi svázán z bodem předchozím. SEO šamané doporučují 15-100%. Tedy v našem případě by měl “2012 2012  2012” aby byl správně na 100%. Libovolně zaměňte za “povinné ručení, povinné ručení, povinné ručení”. Napadá vás u tohoto bodu něco jiného než co to kurva je?!
    Podobných nesmyslných hustot najdeme v analyzátorů ještě více –  hustota klíčového slova v nadpisech (7-15%), hustota slova v počátečních 500 znacích (5-15%), hustota slova v nadpisu H1 (7-100%), hustota slova v meta description (7-15%)
  • Nadpis H1 – zde je to také kouzelný paskvil, mám prý nadpis H1 špatně umístěn, neřekne mi však jak, což se snaží napravit již zmíněnou hustotou 7-100% a tím, že mám prý příliš dlouhý nadpis H1 (v podání SEO šamanů je to slovo příliš vysoký). Pochopitelně je to další nesmysl. Nadpis H1 vůbec na webu být nemusí a už vůbec není udána jeho správná délka. Nic z toho nemá žádný zásadní vliv na SEO.
  • SEO analyzátor nedokáže správně najít ani sitemap.xml, ani když je odkazována z robots.txt a umístěna v rootu webu a vyhodnocuje to jako chybu. Stejně tak tvrdí, že nemáme na webu pretty URL, což je pochopitelně další krok mimo: http://vodyzivota.cz/homeopatie/http://vodyzivota.cz/aromaterapie/http://vodyzivota.cz/tkanove-soli/. Další ukázka jaký je tento nástroj nedodělaný zmetek.

Sociální sítě

Nemusím být social media guru, abych věděl, že nezáleží na počtu fanoušků na Facebook stránce a ani na počtu folowwerů, ale na jejich relevanci, aktivitě a kvalitě. Nicméně na základě předchozích bodů nás asi nepřekvapí další blábol “Počet Facebook like na analyzovaném webu je 120. Čím více Facebook like, tím lépe.“. Tento nesmysl samozřejmě vede k slepému skupování Facebook like a fanoušků, které jen na Facebook stránce hnijí a pro majitele stránky k ničemu nejsou.
Zábavná je i informace o twitteru. Podotýkám, že Vody života žádný Twitter nemají. Takže se pak dozvíme “Počet Twitter Follow na vašem twitter účtu NOT FOUND je 0. Čím více Twitter Follows, tím lépe.” Nemám už sil opakovat, proč je to nesmysl.

Co se podařilo?

Abych byl fér, na celém SEO analyzátoru je pár věci které fungují správně. Třeba detekce doby nahrání stránky, správný status neexistující stránky, velké množství kaskádových stylů a JavaScriptů nepřesunutých do externích souborů a některé další. Nicméně těchto pár fungujících věci rozhodně nemůže omluvit totální selhání ve zpracování a filosofii celého nástroje.

Proč je to špatně?

Ano, odborník velice rychle pozná, všechny ty nedodělky a chyby a nemá se tedy čeho bát. Ale pro ně tento nástroj není připravovaný. Je připravený pro nezkušené klienty, kteří chtějí jednoduše zjistit, jak na tom jejich web se SEO stojí. Nerozumí tomu, a proto chtějí jednoduchá řešení a jednoduché odpovědi. Číslo. 25%, 68% nebo 98%. Tady ho dostanou. Už nepoznají, že se chytli do sítě a že ta čísla jsou takříkajíc vycucaná z prstu a o stavu jejich webu z hlediska SEO neříkají vůbec nic. Rozhodují se pak podle nesmyslných doporučení, které jim takySEOkonzultant poskytuje.
Přijdou tak o spoustu času, možná i peníze a hlavně o motivaci a důvěru v SEO. Často se setkávám s tím, jak lidé nemají k SEO důvěru, právě díky těmto šarlatánům, kterým jde o to ulovit klienta, vymámit z něj peníze a už vůbec neřeší, jestli to je pro něj dobře, jestli je to správné. Osobně se s tím snažím bojovat a snažím se, jak už jsem řekl v rozhovoru pro Filipa Podstavce, o jediné:

Pro mě je SEO dobro. Myslím si, že je důležité dělat SEO správně s důrazem na efekt pro zákazníka a s minimalizací automatických aktivit. Tohle je o lidech a ta práce by tak taky měla vypadat. Jakýkoliv automatický systém bez přidané hodnoty pro návštěvníka je na nic. Bohužel klienti nejsou často dost zkušení, aby to odhalili. Proto se sám, i když reprezentuju H1.cz, vždy snažím o co největší erudici laické veřejnosti. Kromě jiného je to přesně ten důvod, proč školím a přednáším. Pokud budu maximálně neformální – neměli bychom dělat nic, čím bychom se snažili explicitně vyjebat s vyhledávači. Využijme jejich silných míst a nezneužívejme těch slabých.

Zejména proto je třeba, abychom se podobných pochybných technik, jako jsou SEO analyzátory, zbavili a otevřeně o nich mluvili jako o podrazu na uživatele a potenciální klienty. Pokud děláme SEO v jakékoliv podobě, je třeba se zamýšlet nad výsledkem, přínosem pro klienta a zejména návratnosti jeho investic. Pokud tohle nebudou naše cíle, tak se stáváme roztomilými hračkami v online marketingu, ale ne profesionálními specialisty, kteří budí důvěru.
Proto jsou nástroje, jako je tento, bez přínosu pro uživatele, matou ho a odvádějí na scestí a vedou ho myšlence, že dobré SEO se dá nějak obecně vyjádřit nějakými procenty na webu, který je zdarma. A proti tomuto šarlatánství je třeba se postavit. A to je ten boj za SEO kvalitnější, který stojí za to bojovat. V tomto boji naštěstí nejsem sám a spousta skvělých kolegů z branže se snaží o to samé. Ať už to jsou skvělí linkbuildeři jako Zdeněk DvořákFilip Podstavec nebo Martin Kolčaba, Martin Matějka, Lukáš Pítra, Honza Tichý a jeho tým v Médiu a samozřejmě v neposlední řadě můj vzor Marek Prokop. Určitě jich je mnohem více, takže se omlouvám těm, které jsem nevyjmenoval.

Proč o tom píšu

Už jsem naznačil, že rád dělám věci správně. Myslím, že skvělé dělat SEO dobře, protože je to zábavná, kreativní a zajímavá práce. Mám svou práci rád a nemám rád, ty kteří jméno SEO jakkoliv špiní. Proto myslím, že je správné zanalyzovat nástroj jako je tento a říct, že je špatný. Možná bych to nechal i plavat a jen si párkrát postesknul na twitteru a v komentářích jiných článků, ale SEO Expert mě nazlobil. Napsal jsem jim kritický komentář k jejich statusu propagující tento nástroj na Facebooku. Smazali ho a zablokovali mně přístup na jejich Facebook stránky. Udělali další začátečnickou chybu, kterou profesionální agentury nedělají. Kritiku mažou, a proto nad ní ztratí kontrolu, protože ta se nyní přesouvá na místa internetu, nad kterými nemají kontrolu. Velmi pravděpodobně se můj článek, článek Martina Matějky, SEO analyzátor v2 – další zbytečnost českého internetu nebo článek Lukáše Pítry, Jak přemýšlet u SEO začnou lavinovitě šířit a způsobí to mnohem víc škody, než možná nepříjemná komunikace na Facebook stránce. I tato drobnost ukazuje, že firma jenže stojí za SEO analyzátorem je bez hlubších zkušeností a profesionality.
Doufám, že se mi podařilo vysvětlit, proč jsou nástroje jako SEO analyzátor nebezpečné a neměly by být vůbec používány.

Dále o tématu píší:
12307 zhlédnutí (celkově) 10 zhlédnutí (dnes)
5/5 - (1 vote)

Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Pavel Ungr
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Komentáře: 23

  1. BTW facebook likes nepočítá fanoušky na stránce, ale liky na konkrétní URL. Tady asi žádní fanoušci hnít nebudou…

  2. ten seo-analyzator je od seo-expert.cz a to je ta firma okolo R. Karbana ne? To se neni cemu divit, jejich web pred par rokama sestaval z skryty na konci stranky obsahujici vsecky klicovy slova, predevsim “SEO” ve vsech padech, casech, mutacich a preklepech 😀
    Btw, ty carky ve vete “Věděli, že šance, změřit si pindíka, zaujme.” jsou opravdu spravne? Docela me to pri cteni zmatlo, cekal bych to spis jako “Vedeli, ze sance zmerit pindika zaujme”. Ale o cestine vim prd.

  3. Tak o to přece jde, ujistit zákazníka, že jeho web je strašný a patřičně mastně optimalizovat. Zlatí hoši, jen co je pravda.

  4. SUK: Myslím, že to je správně:-) Máme tam 3 přísudky. Navíc je tam vsuvka, která by měla být oddělená čárkami. Taky nejsem češtinářský guru, ale myslím, že tohle zrovna sedí.

  5. Pavle, opravdu to s těmi čárkami nemáš dobře. Kde jsi napočítal 3 přísudky? Infinitiv mezi ně nemůžeš počítat:)

  6. Ad “Věděli, že šance, změřit si pindíka, zaujme.”
    Věděli – věta hlavní
    že šance zaujme – vedlejší věta předmětná
    změřit si pindíka – infinitivní konstrukce zastupující vedlejší větu přívlastkovou
    Čárky jsou správně.

  7. Se SEO Experty máme vlastní neblahou zkušenost. Na základě podobných blábolů, jaké jsou uvedeny výše, nám odvedli klienta, který chtěl mít všechno od “opravdových expertů” :-). Co na tom, že mu web negeneruje žádné reálné objednávky…

  8. Díky těmto vypečeným nástrojům máme o zábavu s klienty postaráno. Klient změří a vidí, my poté dlouze vysvětlujeme…

  9. Ahoj, rád bych poděkoval za tento článek.
    Ještě před půlrokem jsem v SEOmatech viděl nějaký smysl. Přesně jak jsi napsal – mám eshop a ač mě baví SEO a rád bych se jím v budoucnu zajímal, tak určité číslo v procentech webu pro mě bylo docela zásadní.
    NYNÍ JIŽ NE!
    Čím více se však dostávám do SEO oblasti, rozšiřujeme se mi povědomí o tom co má smysl a co ne.
    Takže díky!

  10. ááh, tyhle seomaty už mě začínají unavovat. Klientovi se jen těžko vysvětluje, že skore, které jejich web získal nemá žadnou hodnotu a relevanci. Kdy už se lidé přestanou hnát za čísly, pozicemi a levnými výsledky “přes noc”.

  11. Pravda, pak si klientovi vysvětlujte dlouze proč to tak není, že čísla z těchto nástrojů nejsou relevantní. Nachápu proč vůbec takové nástroje existují.

  12. Ráda bych varovala všechny potencionální klienty před Radkem Karbanem a Tomášem Roudem z vlastní zkušenosti.
    V roce 2009 sem u společnosti SEO Expert s.r.o. objednala služby ke zlepšení návštěvnosti mého webu, tedy optimalizaci a SEO. Společnost mi však nabídla výrobu celého nového webu tak, že se při programátorských pracích bude přihlížet na budoucí práce a ty pak budou mít daleko větší efekt. S jejich nabídkou jsem souhlasila.
    V té době jsem již téměř 4 roky podnikala v internetovém prodeji zájezdů. Uhradila jsem zálohu a práce na webu lastiky.cz započali s tím, že bude web dokončen a zprovozněn do cca 6 měsíců, tedy do června 2009.
    Web však nebyl dokončen nikdy a svými dalšími kroky mi navíc společnosti SEO Expert s.r.o. způsobila škody, které advokáti spočítali na 896.000,-Kč + soudní výlohy + služby advokáta.
    Z důvodu jejich techniky, kterou Seznam.cz na svých stránkách důrazně zakazuje a kterou tato společnost přesto použila, mi Seznam zablokoval na 1 rok mou domenu lastiky.cz. Vzhledem k tomu, že je to můj jediný zdroj obživy a na internetu jsem byla 100% finančně závislá, byla tato skutečnost pro mne téměř likvidační. Dozvěděla jsem se však, že tímto způsobem Seznam potrestal velké množství společností, které využívaly placené služby SEO Expert s.r.o. a u kterých byla použila stejná Seznamem zakázaná technika, aniž by to kdokoli z těchto společností tušil. Jednalo se právě o umístění lišty se SKRYTÝMI zpětnými odkazy v patičce webu se zpětnými odkazy. O penalizaci jsem se nakonec dozvěděla z úplně jiných zdrojů (velmi mi totiž začala klesat už i tak nízká návštěvnost) na základě vlastního pátrání, protože T.Roud a R.Karba ze SEO Expert lhali a mlžili něco o tom, že Seznam měnil algoritmy, brzy to prý bude zase v pohodě a návštěvnost se začne navyšovat.
    Ihned jsem vypověděla všechny smlouvy se společností SEO Epxert s.r.o. a podala prostřednictvím svého advokáta žalobu k obchodnímu soudu na Praze 2.
    V průběhu tohoto soudního utkání však jednatelé SEO Expert s.r.o. (pánové Karban a Roud) změnili název této společnosti na Česká vývojová s.r.o. a vedle si založili novou akciovou společnost SEO Expert a.s. Tušili jsme, co bude následovat, ale nemohli jsme proti tomu dělat vůbec nic. Pár měsíců po těchto změnách “odprodali” původní společnost SEO Expert s.r.o., nyní tedy společnost Českou vývojovou s.r.o. jakémusi panu Lhotákovi z Červeného Kostelce, který má trvalé bydliště na městském úřadě. Jedná se evidentně o člověka bez majetku se spornou minulostí, bezdomovce či gemblera.
    V úterý 26.2.2013 jsem sice soud se společností Česká vývojová s.r.o. vyhrála. U posledního soudního stání jsem byla se svým advokátem sama, protože kdo by nyní již hradil advokáta společnosti Česká vývojová s.r.o., že?
    Současně si oba pánové (pan Roud a Karban) dále v klidu podnikají, snaží se vystupovat jako odborníci ve svém oboru, přitom lžou a svými nekalými službami škodí. Já se na druhou stranu dosud potýkám s problémy, které mi přivodili.
    Proto bych ráda varovala před těmito lidmi, kteří nemají žádné morální zábrany a etika je pro ně neznámým pojmem.

  13. Som velmi rad tomuto clanku. Chvilku som o sebe zapochyboval, ale teraz som si uz vlastne isty ze chyba nebude vo mne 😉 Nakoniec, ich vlastny web neprejde v ich vlastnom nastroji? 😉 Hamba 😉

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge