Co si o SEO z webu nepřečtete

Stressed-OutPřed nějakou dobou jsem vedl diskusi z Petrem Anderle na Google+, kde jsme řešili otázku přístupu k SEO jako k placené konzultaci. SEO, stejně jako jiné služby je konzultace jako každá jiná. Petr je toho názoru, že všechno o SEO se dá najít na internetu a že to není žádná věda. Souhlasím s ním, že se drtivou většinu know-how dokážete naučit z článků na internetu. Je jich hodně dobrých, praktických a kvalitních. Stejně tak se dokážete z článků na internetu naučit jak vyrobit atomovou bombu nebo jak provést transplantaci orgánů. Přesto bych asi raději nechal provádět transplantaci odborného chirurga, jako diktátor ze středního východu bych si raději nechal vyrobit atomovou bombu od týmu profesionálních jaderných fyziků než obojí nechat dělat od “takyodborníka” co to četl na internetu. Možná už tušíte kam tím mířím.

Petr má pravdu v tom, že SEO není žádné extrémně utajené know-how. Vyvozuje z toho ale nesprávně, že SEO může dělat každý po přečtení článků na internetu. Nemůže. Byl jsem totiž v této situaci před lety. Četl jsme hodně článků o SEO. Dělal jsem optimalizaci několika svých webů a jeden pro jednu známou. A s tím jsem nastupoval v roce 2009 do Ataxa. Tam jsem zjistil, kolik toho ještě nevím. Tuny. Ale nebylo to o té nudné teorii co si můžete načíst. Bylo to o správném myšlení. O způsobu práce a jejím plánování. K mým aktuálním znalostem a zkušenostem mi během let pomohla právě společnost skvělých specialistů, mých kolegů, ale i dalších skvělých lidí z oboru, kteří mi dávali skvělou zpětnou vazbu. To z článků na internetu nezískáte.

SEO šamanem snadno a rychle

To o čem Petr píše je totiž cesta k SEO šamanovi. K člověkovi, který nepřemýšlí o cílech, nepřemýšlí o strategii. Zbastlí weby a zbastlí SEO. Přesně 6% klíčových slov na stránce, co nejvíce odkazů z katalogů a PR článků, tyhle technické faktory mají být podle návodu takto a ještě si to pro jistotu zkontroluje v SEO analyzátoru. Výsledkem jsou weby jako http://bytypardubice.eu/ a nabídky jako je tato http://www.absolutus.cz/seo/seo-garance. Což je ten hlavní důvod proč s Petrem nemůžu souhlasit. SEO bez správného myšlení, je jako provozovat sex pouze masturbací (Díky za inspiraci v tweetu Mirka Rojka). Z obojího žádný dobrý plod naší práce nevzejde.

Chybné a nebezpečné koncepty

Petr včera na zmiňované téma napsal článek (opomíjím tedy pekelnou SEO adresu blogu:-). Článek není špatný. Ale chybí mu právě ta filosofie a přemýšlení. A rád bych v tomto článku na tyto nedodělky upozornil:

  1. Volba vhodných klíčových slov, která odpovídají obsahu stránek” – no, tak takhle opravdu ne. Klíčová slova nevolíme na základě obsahu stránek, ale naopak obsah stránek upravujeme na základě analýzy klíčových slov. Ta zjišťuje, co lidé, kteří hledají co nabízím, mohou zadávat do vyhledávačů. Vybírá vhodná slova, která mají ideální poměr vysoké hledanosti, nízké konkurence a maximální relevance. Zmíněná analýza pak určuje celou strategii online marketingu včetně úpravy informační architektury.
  2. Jejich počet by měl být omezený na cca 3-5” – tak to bych opět neřekl. Ve vstupu do analýzy klíčových slov mohou jít tisíce frází. A to, že nemáte cílit web na tak malý počet frází popisoval už Marek Prokop.
  3. Klíčová slova vhodně vkládáme do textu tak, aby text dával smysl.” a “Poměr výskytu klíčového slova k celkovému textu by měl být cca 6%.” – taky nemohu souhlasit. Je to opět obráceně. Klíčová slova do textu nevkládáme, ale píšeme text na dané téma s vybranými klíčovými slovy. Takže je tam nijak násilně nevkládáme a už vůbec ne, abychom dosáhli jakýchsi mýtických 6%. Tento nesmysl se snažíme vymýtit už od roku 2009, ale zjevně se stále drží. Tenhle návod vede pouze k nesmyslným SEO textům. Nikdy nepište text s klíčovými slovy na procenta, ale zvolte si téma, ke kterému víte, že patří určitá klíčová slova (což víte z analýzy klíčových slov) a přirozeně o něm pište. Pokud tématu rozumíte, tak tam přirozené klíčová slova budou, aniž byste se museli prkenně držet nějakých procent. Osobně by mě zajímalo odkud Petr těch 6% vyhrabal. Podle mě je to procento vycucané z prstu.
  4. Použijeme navigaci ve stylu HOMEPAGE > KATEGORIE > STRÁNKA, kterou by měla obsahovat každá stránka tak, aby všechny stránky byly prolinkované.” – je to zbytečné v případech, kdy není web nepříliš obsáhlý. U webu o 5 stránkách je drobečková navigace pak poněkud komická.

Petr píše, že toto jsou základy on-page. Musím ho doplnit a zmíním další důležité body, které jsou důležité a Petr je nezmínil:

  1. Indexace webu – je třeba zajistit, aby všechny stránky byl správně indexovány
  2. Duplicita – je třeba zajistit, aby na webu neexistovaly duplicity.
  3. Interní prolinkování – dostatek interních odkazů na webu
  4. NEpoužívání black hat SEO technik
  5. Zpracování úvodní stránky webu – dostatek obsahu, interních odkazů, přehlednost
  6. Dostatek obsahu na stránkách – bez obsahu není co optimalizovat
  7. Různý obsah na jedné URL – velký průšvih, 50% potenciální návštěvnosti vám odpadne
  8. Měření návštěvnosti – jak můžeme vědět, jestli SEO dobře funguje když ho neměříme?
  9. Sitemap.xml – pro e-shopy nezbytnost pro správnou indexaci všech důležitých stránek

Možná byste na základě tohoto výčtu mohli nabýt dojmu, že si myslím, že celý Petrův článek je úplně nanic. To si nemyslím. Úplně nanic rozhodně není. Pouze má tendenci svádět k realizaci SEO bez přemýšlení. Svádí stát se SEO šamany. Abyste ale mohli dělat SEO dobře, pak ještě minimálně musíte:

  1. Dobře znát klienta i jeho obor.
  2. Znát jeho cíle i to co vlastně od SEO očekává.
  3. Na základě znalosti cílové skupiny i konkurence stanovit vhodnou strategii – je pro každého jiná.
  4. Realizovat vstupní analýzy, které vám vytyčí další směr.
  5. Nezapomínejte že hlavní je tu návštěvník a klient a ti musí být spokojení – absolutně nezáleží kolik procent klíčových slov máte na stránce.
  6. Musíte dělat jen to, za co se nikdy nebudete stydět a o čem jste si 100% jisti, že klientovi neublíží.

Hodně štěstí v SEO a hezký nový rok.

7487 zhlédnutí (celkově) 6 zhlédnutí (dnes)
Rate this post

Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Pavel Ungr
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Komentáře: 23

  1. Pavle, přikláním se k tvému pohledu na věc, sepsal jsi to trefně 🙂
    Přidal bych za sebe ještě dvě věci, které jsou dle mého pro dobré SEO důležité:
    1) Zkušenost a z toho vyplývající určitá “profesní moudrost”, kterou si nikdo nikde nevyčte – ta se získává dlouhodobým zkoušením, pozorováním, zpětným vyhodnocováním, analytickým koumáním.
    2) Širší rozhled – SEO je jedním z mnoha kousků puzzle marketingového mixu – mít vhled a pochopení pro to, jak fungují další nástroje a jak se navzájem ovlivňují, pomáhá dělat SEO chytře a účinně

  2. Jasně, že se toho dá na internetu načíst spousty. Tuny. Hromady. Přesně jak říkáš. Ale co si nikde nenačteš jsou zkušenosti, praxe, a styl přemýšlení. To jsou zpravidla jedny z důvodů, jak vysvětluji klientům své relativně vyšší ceny (když už se tedy nad nimi pozastavují).
    Jinými slovy, zkušenosti, praxe a nadhled je u SEO (a nejenom SEO) konzultanta přidaná hodnota, která je často k nezaplacení 🙂

  3. Super článek Pavle. Také nesouhlasím s tím, že SEO by měl dělat každý po přečtení článků na internetu. Hlavně jde o to, že spousta článků nebo informací zkresluje, nebo si to lidé přeberou po svém a poté dochází k situacím: “Ale já jsem četl v jednom článku, že poměr výskytu klíčového slova k celkovému textu by měl být cca 6%. Jakto, že to tak není?” a další podobné případy. Raději to svěřit odborníkovi s praxí.

  4. Ještě bych dodal, že aby mohl člověk dělat dobře SEO, copywriting a další obory, které jsou takříkajíc “multižánrové”, musí být člověk (konzultant) dobrý psycholog a mít “lidské” zkušenosti a rozhled i mimo obor.
    Mimochodem, zajímavý blog, přidávám do oblíbeného čtiva.

  5. Podle mého je nejlepší číst články od Marka Prokopa. Má jednoduchý a čitelný web. Vždycky, když nemám, co dělat tak si čtu nějaké jeho starší články. Je to přesně o tom přemýšlení, co tu píšeš.
    O tom, že prostě nepíše návody jak na SEO, ale sepisuje postřehy a myšlenkové pochody, které ti pomohou k tomu správnému pohledu.

  6. Já s tím pánem na Google+ chvíli diskutoval, ale nemělo to cenu. A zatímco ty tvrdíš, že jeho článek není na nic, já si dovolím poznamenat, že bohužel na nic je. Opět opakuje dávno překonané mýty a navádí čtenáře nesprávným směrem. Všech těch pět bodů je špatně, počínaje tvrzením, že základem stránky je text. Dalších komentářů se raději zdržím 🙂

  7. Píšete to přesně. Pan Anderle nemístně zjednodušuje. Samotná znalost čehokoliv nestačí, musí se to dát do kontextu. Ty základní poučky jsou notoricky známé, to ještě ale neznamená, že je někdo umí opravdu použít. A to je to co dělá odborníka – mít širší pohled a umět znalosti aplikovat, aby výsledek byl opravdu kvalitní. Prostě je umět a umět.

  8. Přinosný článek. Problém je i v lidech objednatele (co vybírají dodavatele SEO pro svou firmu). Moc o tom nevědí, tak spolehají na SEO analyzátory. Tam vidí nějaká čísla jak jejich web vypadá a jak se jim zlepší, když danné služby využijí (mohu prezentovat vedení).
    Při správně prováděném SEO zůstane také množství práce na objednateli (což si mnohdy nechtěji zodpovědní lidé přiznat), proto raději zvolí “SEO kouzelníky”, kteří to provedou “bezbolestně”.

  9. Souhlasím se vším co je ve článku i s některými komentáři. Ale je jasné, že každý máme jiný názor na věc.

  10. Je to pravda, teorie a praxe jsou dvě odlišné věci. Sám teď pomáhám kamarádovi a učím ho “SEO pro Seznam” a vidím, kolik detailů mu musím vysvětlovat.
    SEO je prostě komplexní, není to jenom o onpage a offpage faktorech, člověk toho musí znát opravdu víc, ať už jde o znalosti z dalších oborů nebo znalost cílové skupiny.

  11. Ahoj Pavle, osobně bych mezi nejdůležitější on-page SEO zařadil “Návrh vhodné architektury webu a rozložení klíčových slov na jednotlivé stránky webu”. Vím, že to pravděpodobně zahrnuješ do bodu “Realizovat vstupní analýzy”, ale osobně myslím, že tohle by stálo za to vypíchnout. Osobně to vnímám jako nejdůležitější krok on-page SEO. Určit důležitost slov a jejich zařazení v (obrácené) stromové struktuře webu, tak aby slova s největší konkurenčností a přínosem pro business byla ve struktuře co nejvýše. Méně konkurenční, která odkazové popularity tolik nepotřebují, pak zařazená naopak na odpovídajících stránkách níže. Celé to je potřeba zkombinovat s tím, aby byl web pro uživatele srozumitelný a uživatelsky příjemný a dělal se především s ohledem na ně a nikoliv pro vyhledávače.
    S návrhem architektury souvisí i zamezení duplicitám v klíčových slovech a návrh vhodných textů a odkazů a vůbec stanovení cíle čeho se v SEO snažíme dosáhnout. Ten kdo ví co dělá a proč, dosáhne cíle spíše než ten, kdo dělá věci jen tak nahodile :).
    Návrh vhodné architektury vyžaduje samozřejmě mraky zkušeností z praxe ve všech oblastech, které z čtení článků a návodů nikdo jen tak nezíská.

  12. Martine, moc nerozumím otázce? respektive co nechápete? Různý obsah na jedné URL je různý obsah na jedné URL. Můžete ke 2 různým obsahovým stránkám přistupovat z jedné URL a obsah se mění jen podle cookies například.

  13. článek je dobrý, ale jako celek k ničemu, nic nového, celý článek připomíná starší knihu m. kubíčka, který už dávno šíří, že seo konzultantem nemůže být “vzdělaný”, ale obdarovaný.
    a ještě jedna poznámka autore – semináři u H1 bych se nechlubil, je to manipulace bez servítek, která nemá nic společného se “školením”.
    ale jinak je článek dobrý, pokud ho bereme jako opakování 100řečeného či jako exkurz do roku 2010/2009.

  14. Jane, patrně jste nepochopil důvod existence tohoto článku, jedná se reakci na nepochopení SEO oboru Petrem Anderlem.
    Semináře u H1.cz nevedu. Vedu webináře a celodenní školení. Manipulace to pochopitelně není – koho probohy manipulujeme k čemu?:-)

  15. ne manipulace “přímá”, leč pamatuji si ze kdysi školení u H1 pro rozpočtové organizace, že celý dojem byl “…vše máte špatně, malé firmičky vám nepomohou, ale H1 se o vás postará,…”
    apropó: neřknu-li, že i H1 dělá některé věci u wxterních dodavatelů tzv. u těch “malých firmiček a studentů”…
    jinak mě se líbí vaše myšlenky, je to i můj styl a nic nenamítám, akorát ten článek jaksi má max. “basic impact”, pokud pomineme vaše vysvětlení, že je to odpověď. Potom ano, jako odpověď, ale potom vystává otázka, proč seo odborník jemuž jste odpovídal řeší témata na které se musí odpovídat SEO základy…
    Ale jak říkám, Vaše SEO school je dobrá, moc!
    Na druhou stranu mě trochu nakrkl váš komentář na blogu Lupa.cz, kde jsem psal na téma “seo optimalizace webu”. chápu, výraz jako terminologický “neexistuje”, jinou věcí je, že se používá. Ale vpoho, přeji mnoho úspěchů!

  16. výborne napísané, SEO šamanom sa môže stať každý ale nikto nevie či práve to jeho know how je to pravé, všetko si treba najskôr odskúšať. Na nete je veľa užitočných článkov o SEO ale existuje aj dosť takých, ktoré popisujú nezmysly.

  17. Suhlasim s Pavlom, ze ak to firma so svojim podnikanim mysli vazne, mala by urcite za SEO zaplatit a najat na tieto veci cloveka, ktory ma viacrocne skusenosti (na viacerych projektoch). O SEO som sa da na webe vela precitat, ale daju sa spravit aj zakladne chyby s fatalnymi nasledkami pre projekt. A odstanovanie takych chyb je v konecnom dosledku este X-krat drahsie.

  18. Ďakujem za článok, ja aktuálne pracujem na SEU na tejto stránke : modniveci tečka cz … vedeli by ste mi poradiť čo ešte môžem vylepšiť prípadne zmeniť ? Ďakujem

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge