Klíčové slovo vs. vyhledávací dotaz – znáte rozdíl?

Víte co je to klíčové slovo? Fakt? Možná, že to není tak jednoznačné jak si myslíte. PPC to mají jasné, existují ustálené termíny jako (vyhledávací) dotazy a klíčová slova. V angličtině je to taky poměrně jednoznačné – querykeyword. Takže pojďme do definice:


Vyhledávací dotaz, anglicky “query”

To je přesně to, co lidé zadávají do vyhledávačů. Mohou to být překlepy, nesmysly, bláboly i podivné gramaticky nesprávné formulace. Třeba “vyrlpůl“, “pračky virlpool“, “bílé pračky whirlpool kolín 2”  nebo “balící papír” atp.

Klíčové slovo, anglicky “keyword”

To je ideálně správná formulace (málokdy se vyskytující), sousloví na které naše stránky cílit jako např. “pračky whirlpool” nebo “balicí papír“.  Zacílení vstupní stránky může obsahovat více klíčových slov a množství dotazů.

  • Klíčové slovo je to, na co lidi od SEO a PPC cílí.
  • Vyhledávací dotaz je to, co uživatelé píší.

Krásnou ukázku najdeme v článku Elisy Gilbert z Wordstreamu:

Rozdíl mezi klíčovými slovy a vyhledávacími dotazy
Rozdíl mezi klíčovými slovy a vyhledávacími dotazy

Myslím, že je prostě na čase, abychom s kamarády z PPC užívali stejnou terminologii.

Samozřejmě, pak zjistíme, že neděláme analýzu klíčových slov, ale i vyhledávacích dotazů.

PS: Zkratku AKW pro analýzu klíčových slov může použít jen anglikotrouba, i v angličtině je to totiž keyword research (KR).

Zdroj:

12168 zhlédnutí (celkově) 4 zhlédnutí (dnes)
Rate this post
+ posts

Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Pavel Ungr
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Komentáře: 9

  1. Jako správná potrefená husa se ozývám a hlásím, že používám zkratku AKW. A víš proč? Protože je je to na rozdíl od KA dost unikátní pořadí písmenek a když soubor s klíčovkou hledám, tak ho vždycky jednoduše najdu 🙂

  2. V angličtině to je keyword reasearch (používá se to o dost častěji než to KA) .

    Btw Sklik má návrh klíčových slov a ne návrh vyhledávacích dotazů. Nechápu proč se tímhle zatěžovat A nazývat troubou někoho kvůli názvosloví je fakt divný, nesnáším slovíčkaření, kterého je v marketingu bohužel moc..

    Nevím kam by člověka měl tenhle post posunout…je to něco jako napsat článek o tom, že napsat SEO optimalizace je blbost…

    Ani ten článek není uplně pravdivej, protože v ideálním světě ba se cílilo na klíčové slova, ale bohužel se mnohdy musí cílit i na dotazy ..nejčastěji jako příspěvek v poradně nebo tak… vyhledáváče nedávají stejné výsledky pro whirpool a virpůl …

  3. Vašku, díky za skvělý postřeh, keyword research je opravdu používané častěji než keyword analysis. Článek jsem upravil.
    Myslím, že užívání správné terminologie je v pořádku, Sklik má Nástroj pro návrh klíčových slov a vypisuje vyhledávací dotazy:-) Tento článek (frikulíni mohu říkat post) ukazuje, že lidé nevhdoně užívají některou terminologii nebo i nevhodné zkratky.
    Článek je podle mě pravdivý, je rozdíl mezi cílením a optimalizací. A například na gramaticky nesprávné dotazy cílit nebudete nikdy. Doufám. Maximálně překlepovou stránkou.

    Adame, Honzo, Karle, styďte se!:-)

  4. Ja si myslím, že je veľmi dobre že tu tento článok je, pretože ľudia by mali poznať rozdielý v terminológií a ked už aj nejakú chcú používať tak nech sa vyjadrujú správne tak ako to je.

  5. Terminologie je imho důležitá jen proto, aby člověk se mohl s někým bavit (aby oba věděli o co se jedná). Jestli používají slova správně nebo špatně je věc jiná…já prostě jsem ve škole nesnášel se učit termíny (60% veškeré látky na VŠ – smutné a to jsem byl na informatice, takže na jiných oborech to bylo určo víc), důležitější je totiž umět přemýšlet o daném problému – k tomu termíny potřeba nejsou a také umět daný problém komunikovat – k tomu potřeba jsou, ale když ho všichni používají špatně, tak vlastně problém není.

    Moc nevím, co je špatného na tom optimalizovat dotaz v poradně na překlepovou frázi. Linkbuilding na překlepevou frázi dělat moc nejde (u kvalitních stránek). Jediná možnost je udělat stránku, která se tváří, jakože jí vytvořil návštěvník stránek. Tyto fráze občas přinášej hodně návštěvníků.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge