Google Core & Spam Update březen 2024: průvodce po propadech a nárůstech

V březnu 2024 Google spustil aktualizaci Core & Spam, která přinesla změny v algoritmu a vyhodnocování spamu. Aktualizace potvrdila, že Google pokračuje ve svém dlouhodobém cíli odměňovat stránky, které poskytují užitečný, relevantní a kvalitní obsah. To znamená, že webové stránky by měly nadále investovat do vytváření obsahu, který řeší potřeby a dotazy jejich cílového publika.

Také Google přestane oznamovat nové aktualizace užitečného obsahu (helpful content), protože systém užitečného obsahu byl začleněn do systému základních aktualizací. Klasifikátor pro systém užitečného obsahu byl přepracován a nyní je začleněn do této základní aktualizace z března 2024.

Cíle aktualizace dle Google:

  • Snížit výskyt nekvalitního, neopodstatněného a neoriginálního obsahu ve výsledcích vyhledávání.
  • Zvýšit viditelnost relevantních a užitečných stránek pro uživatele.
  • Posílit boj proti spamovým praktikám. Google se zavázal, že tyto aktualizace “společně sníží nekvalitní a neoriginální obsah ve výsledcích vyhledávání o 40 %”.

Snažil jsme se analyzovat vše, co je zatím vidět, a zde jsou mé postřehy:

Klíčové změny v Core Update:

  • Změny v hodnocení odkazů: Google klade menší důraz na počet odkazů a více na jejich kvalitu a relevanci. A taky změnil zajímavým způsobem formulaci ohledně síly odkazů v dokumentaci.
  • Zaměření na užitečný obsah: Google preferuje stránky, které poskytují uživatelům skutečnou hodnotu a užitek. Ať už to znamená cokoliv.
  • Potírání “clickbaitingu”: Google penalizuje stránky, které lákají uživatele na klamavé titulky a popisy.

Klíčové změny ve Spam Update:

  • Nové definice spamu: Google zpřísnil definice spamu a zahrnul do nich i praktiky jako skrytý text a automaticky generovaný obsah.
  • Zvýšená detekce spamových stránek: Google vylepšil algoritmy pro detekci a penalizaci spamových stránek.
  • Zasahuje proti rozsáhlé generování obsahu, který je vytvářen především pro vyhledávače. Nezáleží na tom, zda je vytvářejí lidé nebo počítače (klíčové slovo: umělá inteligence) – takže sračkoAI weby budou mít problém.
  • Dále bude zamezeno zneužívání domén s prošlou platností a budou přijata opatření proti webům, které se těší vysoké autoritě na Googlu a pronajímají za tímto účelem svůj prostor, jako jednotlivé subdomény a adresáře třetím stranám – to je často vidět v publikačním prostředí u her, hazardních her, kódů, voucherů a podobně.

Koho to zasáhlo?

Aleyda Solis zveřejnila na X komentář, který to myslím hezky shrnuje:

To je zajímavá poznámka, protože většina lidí předpokládala, že “Scaled content abuse”, které Google popisuje jako “používání automatizace ke generování nekvalitního nebo neoriginálního obsahu ve velkém měřítku”, je způsob, jakým se označuje obsah generovaný umělou inteligencí. Od Googlu, technologické společnosti s významnými investicemi do generativní umělé inteligence, to ale působí poněkud směšně.

Barry Schwartz napsal pro server Search Engine Land, že se o aktualizacích dozvěděl více od společnosti Google, a dospěl k závěru, že “jakákoli metoda vytváření obsahu ve velkém měřítku za účelem získání pozic ve vyhledávání” je v rozporu s pokyny společnosti Google. To je v podstatě definice programatického SEO – neboli pSEO -, protože jeho metody spočívají ve škálování produkce obsahu (vytváření velkého množství vstupních stránek pomocí šablony a databáze) tak, aby odpovídaly rozsahu návštěvnosti ve vyhledávání v současné době.

Je zřejmé, že tato aktualizace je pokusem změnit pohled na vyhledávání Google. V posledních několika měsících se neustále objevují negativní komentáře o kvalitě výsledků vyhledávání Google, přičemž mnozí tvrdí, že spam generovaný umělou inteligencí způsobil, že je Google téměř nepoužitelný. A výsledky už přicházejí:

Zde najdete seznam zahraničních webů, které dostali penalizaci a byly vařené z indexu: Manual Penalty Hit Sites – 20240307 – Tabulky Google

Doporučení:

  • Zaměřte se na užitečný obsah: Vytvářejte obsah, který přináší uživatelům skutečnou hodnotu a užitek. Tohle je věc, která vzejde z klíčovky, a vašich informací o zákaznících, jo a zmínil jsem práci se značkou?
  • Dbejte na kvalitu odkazů: Získejte odkazy z kvalitních a relevantních stránek. Sežeňte si dobrý linkbuildery nebo je pošlete ke Zdeňkovi na školení – nebo si pročtěte jeho články a přednášky o spam updatech. Naposledy o tom mluvil na SEO jako Brno (přístupné jen na LinkedIn po přihlášení).
  • Dodržujte pokyny Google pro webmastery: Vyhněte se spamovým praktikám, prasení a dodržujte pokyny Google pro webmastery, které si nastudujte.
  • Sledujte trendy a aktualizace: Sledujte nejnovější trendy a aktualizace v oblasti SEO. Takže aktuálně třeba rychlost webu a core web vitals. INP máte a mohl bych ho vidět?

Zdroje, které mi přijdou zajímavé:

Článek může být a asi bude průběžně aktualizován.

3398 zhlédnutí (celkově) 2 zhlédnutí (dnes)
4/5 - (5 votes)
+ posts

Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Pavel Ungr
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge