Důležitost nadpisů z pohledu SEO

Protože se stále potkávám s tématem nadpisů (zejména H1) v SEO a i v diskusích se toto téma točí stále dokola, rozhodl jsem se aktuální situaci shrnout do článku. Něco málo nakousl Plaváček ve svém článku na Zdrojáku, ale nemyslím, že dostatečně. Proto jen stručně doplňuji.

Historie

Dříve bylo umístění klíčových slov poměrně důležité. Byl to jeden z důležitých signálů, stejně jako například obsažení klíčových slov v titulku. Bylo to ale často zneužíváno a klíčovými slovy byly nadpisy vytapetovány, stejně jako dříve meta tagy keywords. A proto s nadpisy vyhledávače zatočily podobně, jako s meta tagy keywords.

Klíčová slova v nadpisech

Proto už nyní nejsou klíčová slova v nadpisech tak důležitá. Je to jen jeden z mnoha doplňkových signálů. Nadpis je prostě další prvek, v kterém vyhledávače hodnotí přítomnost klíčového slova – jako je třeba text, meta tag descripton aj. Toto na základě experimentů potvrdil i Danny Dover ze SEOMozu ve své knize Serach Engine Optimization Secrets (což platí minimálně pro Google).
Proto je opravdu zbytečné strkat do vašeho webu nadpisy H1 (a další) jen proto, abyste měli sexy šťavnatější SEO (Víc H1, víc SEO!).

Nadpisy jsou pro SEO stále důležité

Nadpis prodáváNavzdory výše řečenému jsou nadpisy pro SEO stále důležité. Ne jako relativně nepodstatná skladiště klíčových slov, ale zejména jako prvky struktury dokumentu. To nejlepší, co pro vyhledávače můžete udělat, je usnadnit jim procházení vašich webových dokumentů. A to uděláte mimo jiné tak, že správně v HTML kódu označuje prvky. To je nadpis, to je text a ejhle tu je tabulka a hned za ní číslovaný seznam. A pochopitelně, to co je v nadpisu, bude mít asi větší důležitost, než to, co je v běžném textu.
Používejte nadpisy, strukturujte jimi webový dokument, a pokud to dává logický smysl, určitě do nich vložte i nějaká klíčová smysl. Jen si, probohy, nemyslete, že to je nějaké zázračné řešení vaší situace.

Dobrý nadpis prodává

A neméně důležité to je z hlediska zajímavosti celého dokumentu. Lidi nečtou, lidi skenují. Takže pokud je nadpisy nechytíte, velmi pravděpodobně vám odejdou. Ano, pokud v tom cítíte úkol pro copywritera a dobře připravenou obsahovou strategii, máte pravdu.

Závěr

Nadpisy jsou z hlediska SEO důležité:

  • jako prvky naznačující strukturu dokumentu,
  • jako prvky upoutávající pozornost čtenáře,
  • jako důležitější části dokumentu, kde heslovitě naznačujete obsah.
Post scriptum

Vnímám SEO šířeji, jako obor, který se věnuje  optimalizaci nalezitelnosti webu včetně tvorby obsahově zajímavého webu, optimalizovaného zejména pro návštěvníky.

14049 zhlédnutí (celkově) 2 zhlédnutí (dnes)
Rate this post

Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Pavel Ungr
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Komentáře: 6

  1. Nadpis je hlavně pro lidi. Klíčové slovo v něm je už spíše takový bonus. V SEO je důležitý, ale není to žádná magie :). Není třeba mu věnovat mnoho pozornosti, parametrů jsou desítky…

  2. Nemyslím si, že by to bylo zase tak mizivé. Znám borce, který má klíčové slovo na hlanví straně 55× z toho cca 20× v menu a cca 15× v nadpisech a podnadpisech….i přes slabou linkfarmu, nízké ranky a slabému obsahu je na prvním místě před obsáhlejšími a informativnějšími weby…..

  3. To pak ale musí být sakra nekonkurenční a slabé téma. Ale to je v česku dá se říct skoro vše, protože tu je kvalitního obsahu stále málo.
    Může mít všechnu váhu také v délce. Vyhledávače hodně zvýhodňují weby, které mají roky prověřené. Takže i kdyby to byl špatně napsaný web…pokud funguje roky a nějak užitečný je, vyhledávače ho klidně nahoru hodí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge