Google má platit – za to, že hledá

Minulý týden ČTK přišla se zprávou, že v Německu byl navržen zákon přezdívaný Lex Google, který má zpoplatnit zobrazování výsledků ve vyhledávačích a agregátorech. Podle mě zcela nesmyslný zákon, prý chce ochraňovat internetovou žurnalistiku. Tenhle zákon má ve zkratce požadovat platbu za zobrazování ukázek ze stránky a patrně i krátkých snippetů. Jediné, co má být povoleno, je prostý odkaz. V lepším případě i krátká citace je v pořádku. Prý je to důležitý signál k ochraně práv na internetu. Nevím, to se říkalo i smlouvě ACTA. Myslím, že tohle není rozumný krok.
Nevěřím tomu, že Google bude chtít platit za zobrazování přirozených hledání. Finančně ho to nejspíš neomezí, protože na AdWords  se to nevztahuje. Výrazně to ale může ohrozit kvalitu hledání v Německu a pokud se moje prognóza naplní, výrazně to může ovlivnit i SEO agentury. Nedivil bych se totiž tomu, kdyby Google striktně vyhověl požadavku německé vlády a pod samotným odkazem nevypisoval nic nebo krátké oznámení “Cenzurováno Německou vládou“. Bylo by zajímavé, kdyby se to týkalo jenom Google, to by pak měl nějakou šanci Bing. Podle zákona Lex Google se to má ale týkat všech vyhledávačů. Což může negativně ovlivnit jak SEO agentury zaměřené na německý trh, tak i stav ve vyhledávání v Německu.
Osobně se nedomnívám, že tenhle zákon projde. Pokud by totiž prošel, byl by to nebezpečný precedens pro celý segment přirozeného hledání.

5395 zhlédnutí (celkově) 2 zhlédnutí (dnes)
Rate this post

Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Pavel Ungr
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Komentáře: 4

  1. Žiaľ to je tak, keď má štát veľké množstvo úradníkov a tý musia vykazovať nejakú prácu. Myslím si, že aj samotné noviny zistia, že toto opatrenie (zákon) je aj pre nich kontraproduktívny, keď im klesne návštevnosť

  2. To bude zas nafouknutá bublina. Pokud vydavetelé nechtějí, aby z vyhledávačů chodila návštěvnost, mají už léta možnost se bránit přes nastavení robots.txt 🙂
    Vidím za tím lobbing ve stylu hudebních studií, která neumějí dlouhá léta reagovat na změny a přizpůsobit svůj monetizační model.

  3. Myslím, že kdo zatím takhle Google provokoval, tak spíš splakal nad výdělkem. Jak píše linki, kdo nechce návštěvnost z Google, může si nastavit robots.txt. Docela bych se divil, kdyby se i v případě zákona Google podvolil a začal se o výnosy reklam dělit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge