Obsah
Google 6. srpna 2014 oznámil, že https/SSL weby budou lépe hodnocené ve vyhledávání. Pokud vás zajímá širší SEO pohled na tuto problematiku, doporučuju delší článek Lukáše Pítry a pokud vás zajímá technické pozadí celé problematiky, doporučuji přečíst článek od Kepiho z Igloonetu.
Google se netají tím, že skvělá uživatelská zkušenost je pro ně velmi důležitá. Stejně tak hlasitě vysvětluje, jak je důležitá bezpečnost a soukromí jeho uživatelů. U webů, které poběží na https, se dá, z pohledu Google, očekávat, že dbají na bezpečnost a soukromí uživatelů více, než ostatní weby (očekávat, tedy je to pravděpodobnější a neznamená to, že weby, které nemají https na uživatele kašlou). Je to tedy signál, který je třeba pozitivně ohodnotit. A to je důvod této změny.
HTTPS jako hodnotící signál
Důležité je vědět, že tento hodnotící algoritmus je “realtime”, takže hodnocení provádí okamžitě a nečeká na nějaké nashromáždění dat. Nehodnotí celou doménu, ale jednotlivé URL. Https je jen jeden ze stovek signálů, které Google hodnotí. Nedává smysl přecházet na https ze SEO důvodů, tedy ze strachu, že se vám propadne web, ani se nemusíte bát penalizace pro ne-https weby. Je to prostě něco, co byste měli udělat, je to standardem, a získáte nějaké body navíc. Stejně jako když vytvoříte mobilní verzi, skvělý obsah nebo dobře použitelné stránky.
Jinými slovy, když budete mít špatný web, tak vás https nespasí. Je to jen jeden z minoritních tzv. modifikátorů (stejně jako rychlost webu), tedy signálů, které Google hodnotí až v případě, že hodnocené stránky mají velmi podobné hodnocení a vyhledávač má problém se rozhodnout v řazení. Pak zohledňuje tyto minoritní signály jako https nebo rychlost webu. Https by měl být standard a měli byste na něj přejít (pokud jste nepřešli), ale ne kvůli SEO, ale kvůli bezpečnosti vašich uživatelů.
Proč přejít na https s jakýmkoliv webem?
Protože to je normální. Je to standard. Protože bezpečný web je normální web. I pokud tam nemáte přihlášení nebo členskou sekci, nákupy či cokoliv podobného. Podle Google za poslední roky se navýšil počet webů s https o 300 %:
a 50 % výsledků na Google je na https. Kolik webů je na https se pokusil spočítat Michal Špaček:
Pár argumentů:
- Zabezpečení přenosu dat na webu? Piánko…
- Google Engineer Lists 4 Powerful Reasons Why Sites Should Upgrade to HTTPS
- Here’s Why Your Static Website Needs HTTPS
- Secure Contexts Everywhere
- Google: You Shouldn’t See Negative Impact After Going To HTTPS
- The Big List of SEO Tips and Tricks for Using HTTPS on Your Website
Ostudy českého internetu
Bohužel ani v roce některé zásadní weby jako Česká televize, televize Nova, DPP nebo ministerstva vnitra či zahraničí si neváží bezpečí svých uživatelů, aby přešli na https. Kompletní seznam a seznam vládních webů bez https.
Proč přejít na https teď?! Pokud jste to ještě neudělali …
Not secure
Dalším argumentem, proč přejít na https je samozřejmě rychlost a také to, že Google začne zobrazovat u webů na http v prohlížeči Google Chrome hlášku “nezabezpečeno” (not secure). Stane se to díky vypuštění Chromu 68 24. července 2018.
Tomorrow, Chrome starts telling users HTTP sites are not secure https://t.co/HfhHVO9P2Z by Barry Schwartz: Is your site not secure yet and not running over HTTPS? Well, tomorrow, Google is releasing Chrome 68 that will begin marking those pages as not secure.
Please visit Sear…
— SEO links for You (@seolinx4u) July 23, 2018
🔐⚠️ The moment we’ve all been waiting for! Chrome will mark all HTTP sites as “Not secure” in July 2018. 🔐⚠️https://t.co/2eV4GuEa2y
— emily schechter (@emschec) 8. února 2018
Asi není třeba připomínat, co to může udělat s důvěryhodností a bounce rate webů, co běží na jen na http. A nemyslete si, Google není první. První byla Mozilla s Firefoxem:
Což bude dohromady 64 % veškeré návštěvnosti na internetu přes prohlížeče. Google sám připravil Q and A (otázky a odpovědi) ohledně přechodu na https.
Co bude dál? Přitvrdíme …
Zde si dovoluji citovat skvělý článek Michal Špačka:
V září tohoto roku uvidíte na HTTPS stránkách v Chrome šedý rámeček místo zeleného a zmizí nápis Secure. No a nakonec zmizí i ten šedý zámek.
Od září zmizí Secure a zámeček zešedne a nakonec zmizí taky (zdroj)
V říjnu se v Chrome změní šedé
(i)
v kroužku před Not secure na červený trojúhelník s vykřičníkem, když uživatel začne na stránce načtené přes nezabezpečený protokol HTTP něco vyplňovat.
Ve finále budou všechny stránky na HTTP označené červeným
⚠ Not secure
(zdroj)
Finální stav, zatím bez konkrétního datumu, bude takový, že stránky načtené přes HTTPS nebudou mít žádné extra označení, zatímco ty načtené po HTTP budou mít Not secure s červeným trojúhelníkem. A tak to má být, HTTPS je normální a je potřeba všude, i na obyčejném statickém webu.
Celý článek najdete na Not secure: Chrome a weby na HTTP.
Jak přejít na https
Pokud chcete přejít na https a nevíte jak, doporučuji obsáhlý seznam toho, na co nezapomenout od Jardy Hlavinky a od Dušana Janovského (Seznam.cz už je pár let v pohodě). Zde se můžete také podívat na případovou studii z přechodu na https bez propadu:
Pokud vám to nestačí (mělo by, řeší to totiž i Seznam narozdíl od zahraničních návodů) tak doporučuji i další návody ze zahraničí:
- HTTP to HTTPS Migration: The Ultimate Stress-Free Guide
- HTTP to HTTPs Migration – SEO Checklist by @Aleyda
- ALL YOU NEED TO KNOW FOR MOVING TO HTTPS
- HTTP to HTTPS: An SEO’s guide to securing a website
- Case Study for SEOs: How to Successfully Migrate from HTTP to HTTPS
Může se vám také hodit seznam hostingů, které poskytují bezplatný SSL certifikát.
Po přechodu se vám může stát, že se vám namíchá zabezpečený a nezabezpečený obsah tzv.mixed content. Vyřešit vám to pomůže SSL Check
scan your website for non-secure content od JitBitu nebo Why no Padlock. Eventuálně fandové desktopových aplikací Mixed HTTPS Content Checker in WebSite Auditor nebo Screaming Frog.
Mohlo by se vám hodit:
- Tipy a triky jak přejít na https od Yoastu
- Jak přejít na https s ideálním efektem pro SEO od Joe Halla
- 10 faktů a mýtů o https zabezpečených webech
- SEO šamani prodávající SSL odkazy
- Jak https působí problémy webové analytice
- Velký seznam SEO tipů a triků pro implementaci HTTPS od Cyruse Shepharda z Mozu
- Wladass: Kde nejlevněji v SSL pořídit SSL certifikáty
- We Analyzed the HTTPS Settings of 10,000 Domains and How It Affects Their SEO — Here’s What We Learned
- HTTPS: just a Google ranking signal?
Díky za pomoc se zdroji k článku Michalu Špačkovi.
Další články, které vás budou zajímat
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.
Začal jsi být i SSL expertem? Co nějakou potřebnou informaci do článku? Třeba kde nejlevněji u nás pořídit SSL?
Pro čtenáře, kteří tuto informaci v článku postrádají přikládám odkaz na SSL za 4€: https://secure.exontech.sk/clientzone/cart.php?gid=1
Nejlevněji SSL? Let’s Encrypt.
Já jsem to tušil už cca před půl rokem, že něco takového by mohlo mít na hodnocení webu vliv. Stejně ale žádný web s SSL nemám, protože je to pořád imho slabý faktor v porovnání s tím, kolik práce a času by mě to stálo, takže radši někde seženu pár odkazů 🙂
Wladass: Nevšiml jsem si, že bych tvrdil, jsem expertem na SSL. Naopak odkazuju na článek z Igloonetu, kde tomu rozumí mnohem víc. Reaguji pouze na tu část, kde si jsem jistý a to je aspekt SEO. Za relevantní odkaz dekuji. Díky.
Parádní článek proti takové té “hysterii” kolem SSL. Díky za něj, moc se mi líbí přirovnání jednoho ze signálů k signálu jako optimalizovaný web pro mobil. Krásný příklad toho, co taky nepotřebují všichni a spousta webů bez toho může dál fungovat.
Myslel jsem, že rychlost webu je silnějším faktorem pro Google, než jenom minoritní. Každého frustruje pomalu se načítající webové prezentace.
2 Zdenek: Podle mě má rychlost určitě nemalý vliv a je podstatná. Prováděl jsem nedávno u jednoho z mých “větších” webů (cca 30k návštěv měsíčně) optimalizaci a návštěvnost nastoupla zhruba o 10-20 %. Dělal jsem sice i další úpravy, lehkou změnu struktury a trochu nového obsahu, ale myslím, že dostatečné snížení rychlosti mělo určitě taky vliv.
Rychlost je faktor, který má rostoucí vliv, přesto ve srovnání s jinými je pořád opravdu malý.
Je to tak stále i k aktuálnímu datu? Pořád je to jedna z možností jak získat body navíc nebo již Google přidal https větší váhu?
Moc váš dotaz nechápu. Https se přikládá větší váha už od roku 2014. Ta vaše možnost jo nebo jo, mě trochu mate 🙂
Pokud by někoho zajímal konkrétní příklad instalace Let’s Encrypt na vlastním serveru včetně příkazů, může kouknout sem: https://wptip.cz/instalace-lets-encrypt/
Thanks for sharing the great blog post with us! We provide custom Uber for trucking app development solution and truck dispatch software for logistics and freight businesses to bring simplicity and efficiency to their dispatch operations.
For now, this is not a must have thing because there are many established players who still don’t use SSL but also many have turned their way such as Arbys. No doubt soon this is going to be a necessary thing and even now sites using SSL (https) gets a little preferrence in the SERP but Google’s official word it that they will only gonna display up front “not secure” in the chrome browser.
Pěkný článek i když už 4 roky starý. Já osobně doporučuji ten nástroj Screaming Frog.