Page Experience Update aneb Core Web Vitals na steroidech a SEO

Aktualizace zvaná Page Experience (Update) je nová součást algoritmu vyhledávače Google. Jeho cílem je hodnotit, jak dobrý nebo špatný je uživatelský zážitek při konzumování webu a ten nějak vyhodnotit jako signál. Původně byl plánován už na květen, ale nakonec byl vypuštěn v červnu s tím, že bude postupně nabíhat až do konce srpna. Úzce souvisí s tzv. Core Web Vitals.

Co je Page Experience Update

Jedná se o aktualizaci vyhledávače Google, který lépe hodnotí weby, kde mají uživatelé lepší uživatelskou zkušenost než s jinými. Nasazována je od 15. června 2021. Dobré je, že tento Page Experience Update není ani žádná šokující novinka, protože se většinou skládá signály, které tu s námi už jsou roky: https, intrusive interrestrials, core web vitals, mobilní použitelnost atp.

Signály z kterých seskládá Page Experience

Samotný signál není extrémně silný, takže pokud nebudete mít dobré výsledky pro Page Experience, ale bude mít zbytek SEO věcí dobře a zejména super obsah – stejně vyhrajete. Jedinou výjimkou by bylo, když byste obdrželi štítek pro nebezpečný web nebo extrémně pomalý web – to by vám asi solidně ztrhalo CTR.

Základní informace o aktualizaci poskytl sám Google ve videu na svém kanálu:

Jednotlivé části hodnocení vašeho webu dle Page Experience najdeme v Google Search Console pod položkou Dojem ze stránky:

Dojem ze stránky aneb Page Experience v Google Search Console

Jedná se o:

Výsledek se pak dozvíte v Search Console v přehledném grafu:

Výsledek Page Experience v prostřední Search Console

Konkrétně Page Experience Update řeší:

Změny pro obsahové weby – Top Stories/Hlavní události

Zajímavost pro majitele obsahových a zpravodajských webů, pokud řešíte výskyt v tzv. Top stories (Hlavní události), už nemusíte mít AMP web nebo AMP verzi webu.

Vizuální změny v SERPu

V souvislosti s Page Experience Update Google zvažuje vizuální štítky v SERPu. Krom toho, že mění štítek pro AMP, měly bychom vídat i štítky pro mobilní přívětivé weby a nebo pro velmi pomalé weby.

Štítek pro pomalý web
Nový štítek pro AMP
Štítek pro web přívětivý pro mobily

Podil ne-AMP webů v Top stories se zvyšuje

Podle NewzDash (John Shenata) je podíl webů bez AMP v Top stories už 23 % a nárůst je velmi strmý:

V Česku je ten nárůst taky velmi silný. Podle dat Marketing Mineru bylo 1.7.2021 počet ne-AMP webů 16 017 a k 23.7. je to více než 17 000.

https://twitter.com/MarketingMiner/status/1418491794107609089?s=20

Jak se měří Page Experience Update

Google bude hodnotit weby jak na mobilu (kvůli mobile-first indexing), ale i na desktopu. Google bude tyhle signály měřit na datech od reálných uživatelů (Google Chrome User Experience Report), takže ho například měření z Lighthouse nebo podobných nástrojů vůbec nezajímají.

Metriky se měří na rovni každé indexované URL a každého jednotlivého signálu. Pouze v případě, že Google nebude mít dost dat, může sáhnout k hodnocení celé sekce URL nebo domény webu. Google bude sledovat metriky všech návštěv URL za posledních 28 dní – globálně, ne lokálně. Z nich získá hodnotu na 75. percentilu. Zvýhodnění vy vyhledávačích dostáváte jen za metriky, které jsou označené zeleně. Ale za červené vám nic ubíráno není, prostě čím jste lepší, tím větší šanci máte dostat nějaké body navíc.

Pokud vás to zajímá víc, mrkněte na skvělý článek Martina Michálka nebo tento tweet:

Nástroje

Pokud chcete Page Experience a úzce související Core Web Vitals řešit, pak je důležité situaci sledovat. Můžete sledovat web pomocí těchto nástrojů zdarma:

Jak optimalizovat pro Page Experience

Obecně – pokud nemáte SEO konzultanta a vývojáře v jedné osobě, SEO konzultant vám prakticky problém s Page Experience nevyřeší, jen vás na něj může upozornit. Prakticky vám může pomoc vyřešit váš vývojář, který se stará o samotný web po technické stránce. Jak po frontendové, tak i backendové. SEO konzultant ho může nasměrovat, které signály by se měly změnit, jaké nástroje na měření je možné použít, ale samotnou změnu musí provést vývojář.

Projděte si tento checklist pro rychlý web a snažte se maximum z něj implementovat.

Pokud zjistíte dle reportů výše (sekce nástroje) problém, identifikujte jasný vzor. Tedy například, kterých tipových stránek se to týká, jakých prvků se to týká. Poté zadejte na opravu vývojářům a nezapomínejte jim upřesnit, jak si mohou ověřit, že je to správně – opět v nástrojích výše. Inspirovat se můžete v tomto článku.

Pokud si nevíte rády, poptejte Martina Michálka.

Nestačí vám to? Rád pomohu, tématu Page Experience a Core Web Vitals jsme věnovali celý SEOloger #54 a tak se můžete podívat na celou nahrávku, kde v úvodu se dozvíte věci související se SEO a dále vše potřebné pro vývojáře od Martina Michálka:

SEOloger #54: Page Experience a Core Web Vitals (video)

nebo jen audio ve formě podcastu:

Souvisejí zdroje k nastudování

Zajímavé a důležité odkazy

42585 zhlédnutí (celkově) 10 zhlédnutí (dnes)
5/5 - (3 votes)
Pavel Ungr
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge