Obsah
Aktualizace zvaná Page Experience (Update) je nová součást algoritmu vyhledávače Google. Jeho cílem je hodnotit, jak dobrý nebo špatný je uživatelský zážitek při konzumování webu a ten nějak vyhodnotit jako signál. Původně byl plánován už na květen, ale nakonec byl vypuštěn v červnu s tím, že bude postupně nabíhat až do konce srpna. Úzce souvisí s tzv. Core Web Vitals.
Co je Page Experience Update
Jedná se o aktualizaci vyhledávače Google, který lépe hodnotí weby, kde mají uživatelé lepší uživatelskou zkušenost než s jinými. Nasazována je od 15. června 2021. Dobré je, že tento Page Experience Update není ani žádná šokující novinka, protože se většinou skládá signály, které tu s námi už jsou roky: https, intrusive interrestrials, core web vitals, mobilní použitelnost atp.

Samotný signál není extrémně silný, takže pokud nebudete mít dobré výsledky pro Page Experience, ale bude mít zbytek SEO věcí dobře a zejména super obsah – stejně vyhrajete. Jedinou výjimkou by bylo, když byste obdrželi štítek pro nebezpečný web nebo extrémně pomalý web – to by vám asi solidně ztrhalo CTR.
Základní informace o aktualizaci poskytl sám Google ve videu na svém kanálu:
Jednotlivé části hodnocení vašeho webu dle Page Experience najdeme v Google Search Console pod položkou Dojem ze stránky:
Jedná se o:
- Core Web Vitals – zatím požadavky splňuje okolo 20 % webů
- Použitelnost v mobilních zařízeních
- Bezpečnost
- HTTPS
- (plus reklamy, pokud je na webu máte)
Výsledek se pak dozvíte v Search Console v přehledném grafu:
Konkrétně Page Experience Update řeší:
- Rychlost načítání (loading) – LCP a FID (doby do první možné interakce)
- Obtěžování uživatele (user annoyance) a vizuální stabilita stránky a rozložení/layoutu – CLS a otravné překryvné reklamy (abusive interrestrials)
- Bezpečnost, zejména HTTPS a váš web nesmí být onačený jako nebezpečný.
- Přístupnost
Změny pro obsahové weby – Top Stories/Hlavní události
Zajímavost pro majitele obsahových a zpravodajských webů, pokud řešíte výskyt v tzv. Top stories (Hlavní události), už nemusíte mít AMP web nebo AMP verzi webu.

Vizuální změny v SERPu
V souvislosti s Page Experience Update Google zvažuje vizuální štítky v SERPu. Krom toho, že mění štítek pro AMP, měly bychom vídat i štítky pro mobilní přívětivé weby a nebo pro velmi pomalé weby.



Podil ne-AMP webů v Top stories se zvyšuje
Podle NewzDash (John Shenata) je podíl webů bez AMP v Top stories už 23 % a nárůst je velmi strmý:
V Česku je ten nárůst taky velmi silný. Podle dat Marketing Mineru bylo 1.7.2021 počet ne-AMP webů 16 017 a k 23.7. je to více než 17 000.
Jak se měří Page Experience Update
Google bude hodnotit weby jak na mobilu (kvůli mobile-first indexing), ale i na desktopu. Google bude tyhle signály měřit na datech od reálných uživatelů (Google Chrome User Experience Report), takže ho například měření z Lighthouse nebo podobných nástrojů vůbec nezajímají.
Metriky se měří na rovni každé indexované URL a každého jednotlivého signálu. Pouze v případě, že Google nebude mít dost dat, může sáhnout k hodnocení celé sekce URL nebo domény webu. Google bude sledovat metriky všech návštěv URL za posledních 28 dní – globálně, ne lokálně. Z nich získá hodnotu na 75. percentilu. Zvýhodnění vy vyhledávačích dostáváte jen za metriky, které jsou označené zeleně. Ale za červené vám nic ubíráno není, prostě čím jste lepší, tím větší šanci máte dostat nějaké body navíc.
Pokud vás to zajímá víc, mrkněte na skvělý článek Martina Michálka nebo tento tweet:
Nástroje
Pokud chcete Page Experience a úzce související Core Web Vitals řešit, pak je důležité situaci sledovat. Můžete sledovat web pomocí těchto nástrojů zdarma:
- Google Search Console
- Lighthouse
- Page Speed Insights
- PageSpeed.cz
- Chrome User Experience Report API
- Web Vitals Chrome Extension
Jak optimalizovat pro Page Experience
Obecně – pokud nemáte SEO konzultanta a vývojáře v jedné osobě, SEO konzultant vám prakticky problém s Page Experience nevyřeší, jen vás na něj může upozornit. Prakticky vám může pomoc vyřešit váš vývojář, který se stará o samotný web po technické stránce. Jak po frontendové, tak i backendové. SEO konzultant ho může nasměrovat, které signály by se měly změnit, jaké nástroje na měření je možné použít, ale samotnou změnu musí provést vývojář.
Projděte si tento checklist pro rychlý web a snažte se maximum z něj implementovat.
Pokud zjistíte dle reportů výše (sekce nástroje) problém, identifikujte jasný vzor. Tedy například, kterých tipových stránek se to týká, jakých prvků se to týká. Poté zadejte na opravu vývojářům a nezapomínejte jim upřesnit, jak si mohou ověřit, že je to správně – opět v nástrojích výše. Inspirovat se můžete v tomto článku.
Pokud si nevíte rády, poptejte Martina Michálka.
Nestačí vám to? Rád pomohu, tématu Page Experience a Core Web Vitals jsme věnovali celý SEOloger #54 a tak se můžete podívat na celou nahrávku, kde v úvodu se dozvíte věci související se SEO a dále vše potřebné pro vývojáře od Martina Michálka:
nebo jen audio ve formě podcastu:
Souvisejí zdroje k nastudování
- Google, Evaluating page experience for a better web
- Google, More time, tools, and details on the page experience update
- Backlinko, Here’s What We Learned About Core Web Vitals and UX
- Martin Michálek, Google Page Experience update: Skoro vše co potřebujete vědět
Zajímavé a důležité odkazy
- https://ahrefs.com/blog/core-web-vitals/
- https://moz.com/blog/performance-metrics-beta
- https://www.linkedin.com/pulse/make-core-web-vitals-auditing-actionable-automated-using-stoy/
- https://jessbpeck.com/posts/completecls/
- https://www.smashingmagazine.com/2021/04/complete-guide-measure-core-web-vitals/
- https://corewebvitals.iprospect.com/
- https://developers.google.com/search/blog/2021/04/more-details-page-experience
- https://support.google.com/webmasters/answer/9205520?hl=cs
- https://www.vzhurudolu.cz/prirucka/web-vitals
- https://digichef.cz/core-web-vitals
- https://developers.google.com/search/blog/2020/11/timing-for-page-experience
- https://backlinko.com/hub/seo/core-web-vitals
- https://www.contentkingapp.com/academy/core-web-vitals/
- https://www.screamingfrog.co.uk/passing-the-cwv-assessment/
- https://chrome.google.com/webstore/detail/web-vitals/ahfhijdlegdabablpippeagghigmibma/related
- https://www.searchenginewatch.com/2021/01/04/google-page-experience-update-is-all-set-to-launch-in-may-2021-webmasters-hang-in-there/
- https://searchengineland.com/google-page-experience-update-to-launch-in-may-2021-343581
- https://searchengineland.com/google-postpones-page-experience-update-rollout-347862