Next big thing u Google: Oddělený mobilní a desktopový index byl spuštěn

Tohle je opravdu velké. Mnohem důležitější než všichni Penguinové a Pandy. Google potvrdil oddělený mobilní a desktopový index. Ano, jsou 2 databáze stránek (indexy) – jedna pro mobilní verzi webů a jedna pro desktopové. Ovšem, a co je naprostá bomba, pro hodnocení stránek se bude používat jen ta mobilní. I pro uživatele desktopu. To znamená opravdu velkou změnu.

Co to pro nás znamená? Třeba to, že podle Google nemusí být desktopový index ne až tak aktuální, jako mobilní. Google ví, že náš svět je a bude primárně mobilní. Mobilní verze by měla být tedy více optimalizovaná než desktopová.

4. listopadu 2017 začal Google mobilní index testovat26. března 2018 Google oznámil start migrace na mobilní index.

Co to pro nás znamená?

  1. Velký důraz na rychlost,
  2. velký důraz na UX (mobile first),
  3. AMP bude mít pravděpodobně větší význam (ne jako primární SEO signál).

Pro copywritery a tvůrce obsahu

Bude možné reálně optimalizovat texty jen pro mobilní zařízení a jinak pro desktopové. Lidé na mobilu potřebují jiné informace a jinak prezentované než na desktopu a to musí copywriteři zohledňovat. Taky to znamená, že CMS by se měly připravit na možnost tvorby dvojího obsahu – jeden pro desktop a druhou pro mobil. A nezapomínejte, že pro Google je mobilní zařízení do uhlopříčky 6,3 palců.

Pro vývojáře

Znamená to veliký krok vpřed pro adaptivní weby, podle zařízení se nebude posílat jen jiná šablona, ale i jiný obsah. Bude to taky znamenat větší význam pro filosofii mobile first. A jak jsme již psal, bude to změna i pro všechna CMS, která nechtějí zaostávat.

A co Seznam.cz?

Podle aktuálních informací Seznam nijak nerozlišuje mobilní a nemobilní verze webů, nijak odlišně je nehodnotí a mobilní weby nemají lepší hodnocení. Mobilní index nemá a neplánuje ho. SeznamBot tedy stále uvidí jen desktopovou verzi.

Pro weby co nebudou mít odlišnou mobilní a desktopovou verzi se nic nezmění, ale ti, kteří budou chytře optimalizovat mobilní verzi mohou získat vítaný náskok.

 

Závěrem bych rád upozornil, že to neznamená, že každý musí mít odlišný obsah na mobilní verzi. Jen pokud někdo zjistí, že mu to v jeho případě dává smysl, nyní to bude dávat smysl i pro SEO na Google.

Zdroje:

11787 zhlédnutí (celkově) 10 zhlédnutí (dnes)
Rate this post

Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Pavel Ungr
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Komentáře: 17

      1. Zmínil bych tam, že responzivních webů by se tato změna dotknout neměla. Jde mi jen o to, že se na tuto informaci, až si to lidé přečtou, budou ptát.
        Jinak je hodně dobré, že jsi na to tak brzo zareagoval a lidé mají odkud brát novinky 🙂

        1. Nejde o responzivitu, jde o to, že webů, které poskytují zcela stejný obsah na mobil i desktop se to nijak negativně nedotkne (to mohou být i nemobilní nebo adaptivní weby).
          Jinak díky, snažím se u zásadních věcí reagovat rychle:-)

  1. Obsahový magazín to bude dělat jak, když teda na mobilu “lidé potřebují jiné informace”? To mám publikovat místo článků jen abstrakt nebo jak? 😀 Monitory 16:9 na šířku, ale Google bude brát index podle mobilní verze, která je přesně naopak. A zase bude rozdávat chytré rady jak máme vše totálně překopat, které jako obvykle budou poněkud zkreslené…

    1. Tak nejdřív musíte vědět jako jsou reálné uživatelské scénáře návštěvníků na mobilu a na desktopu, jestli se liší nějak potřeba změny obsahu a v případě, že ano tak odlišnou optimalizaci implementovat.
      Jakékoliv rady Google samozřejmě můžete v klidu ignorovat. On patrně bude pak dělat totéž:-)

  2. To je od Googlu docela rozumný postoj, už jsem na webu řešila, že lidé vidí dlouhý text a i ve chvíli, kdy jsem článek zkrátila, bylo to na delší scrollování….

    Chápu to tedy správně když řeknu, že výhledově by bylo dobré mít pro weby dvojí typ textových polí v administraci, aby bylo možné oddělit a rozumně poskládat informace jak pro desktopové návštěvníky, tak pro mobilní?
    Týká se ta změna i titulků a descriptionů nebo se jedná pouze o obsah v textovém poli?
    Také přemýšlím nad sitemapou, když bude oddělená bude potřeba tedy “druhou” speciálně pro mobilní zařízení? O tom se zatím asi nikde nepíše že?
    Spouštím aktuálně jeden můj projekt a tak je to pro mne poměrně zajímavá informace.

    Jinak děkuji za článek

  3. Jenom přemýšlím, proč si Google komplikuje práci 2 různými indexy, kdyby to šlo vyřešit jedním a přidat váhů mobilnímu parametru. Nejsem si jist, že hned každý bude dělat 2x obsah, to bude prakticky mizivé procento uživatelů. Ale co, aspoň více práce pro SEO odborníky a copywritery. 🙂

  4. celkom sa na to teším … uvidíme či naozaj budeme upravovať obsah pre mobilné zariadenia, lebo momentálne mi nenapadajú žiadne prípady, kedy by sa to dalo využiť

  5. Kam to pak až môže zájsť ? Do budúcna budú pre mobilné zariadenia úplne iné výsledky ako pre desktop ? Alebo to bude tak ako to popisuješ – mobilný index bude rozhodujúci aj pre desktop ?

    To by znamenalo nové kritéria pre radenie v SERPe ? Alebo to dopadne tak že, budú dva indexi z rôznymi výsledkami (rôznou konkurenciou pre konkrétne dotazy) tak nás čaká obdobie realizáice dvoch klíčovek a dvoch optimalizácií ?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge