Obsah
Již třetí rok 1. ledna zkouším odhadovat, co se bude dít v online marketingu v dalším roce. Nejdříve se podívejme, jak mi to vyšlo předchozí roky.
Odhady pro rok 2014?
- ☑ Obsahový marketing – ano, zde jsem se víceméně trefil, jen poptávka po kvalitním obsahu a inbound marketingu byla výrazně menší, než jsem čekal.
- ☒ Linkbuilding – zde to bylo spíše zbožné přání, než realita. Linkbuilding se v drtivé většině dělá pořád víceméně tupě, kvalitní linkbuilding stále není standardem.
- ✅ Maticový design – ano, zde trefa, Seznam.cz ho opravdu nespustil.
- ☒ Agentury a freelanceři – zde jsem se netrefil, užší spolupráce na rozdíl od zahraničí u nás nenastala.
- ☑ Personalizace a testování – to vyšlo jen částečně, situace je rozhodně lepší, ale stále je co dohánět.
- ✅ Strukturovaná data – ty myslím vyšly maximálně. Jen to zrušení authorshipu mi trošku zamíchalo karty.
- ✅ Mobilní hledání – i zde to vyšlo, mobilní hledání se řeší čím dál tím víc.
Odhady pro rok 2015?
- ? Lokální SEO – v USA to rozhodně jede, tady u nás to skoro nikdo neřeší. Takže ano i ne.
- ☑ Big data a lepší analytika – rozhodně je to lepší než bývalo, firmy používají další zdroje na vyhodnocování a Good Data a Keboola nejsou neznámé pojmy.
- ✅ Mobilní marketing – zde to vyšlo 100%, Mobilegeddon je to nejlepší potvrzení.
- ✅ Strukturovaná data – stávají se už u e-shopů standardem, takže také ano.
- ✅ UX a personalizace – ano, weby si testují své postupy a personalizace je čím dál silnější.
- ✅ Obsahový marketing -další zlepšení oproti minulému roku. A dokonce to už není jen obsah pro obsah, ale místy i solidní obsahový marketing.
- ✅ Penalizace – potvrzují můj dohad, že častější budou manuální penalizace a velký algoritmický zásah od Google ve stylu Penguina 1 není možné čekat.
- ☒ Provázanost SEO – to je spíše je moje velké přání, dělá to pár lidí, ale větší rozšíření není.
- ☑ Klasický linkbuilding + čistší metody – ano, zlepšuje se to, pořád se docela s odkazy prasí, ale to je to, co jsem předpokládal.
- ☒ Obsahový spam – naštěstí větší obsahový spam jsme nezjistili.
- ☒ Apple nebo Facebook spustí vlastní vyhledávač – to bylo úplně mimo, jediný posun byl vlastní crawler od Apple.
- ?☒ Seznamu klesne podíl v českém vyhledávání pod 40% – záleží jak to měříte, průměr u mých klientů to prokazuje, ale myslím, že celorepublikově to nemusí platit.
- ☒ Začnou se objevovat stránky s výsledky vyhledávání bez organických výsledků – zde jsem se naštěstí netrefil.
- ?☒ Google vypne Google+ – nevypnul, ale docela ho očesal.
Za rokem 2015 jsme se ohlížel i ve videu na Mladém podnikateli.
Jaká je tedy moje úspěšnost za roky 2014 a 2015?
- ☒ 6 x jsem se netrefil
- ✅ 8 x jsem trefil
- ☑ 4 x jsem se trefil, ale situace je trochu odlišná
- ? 3 x je nejednoznačné
A co nás čeká v roce 2016?

Pokud jste líní číst, doporučuji moje video na Mladém podnikateli.
Video marketing bude expandovat
Už tento rok byl vidět zájem o YouTubery a jejich vliv. Díky zlepšení mobilních aplikací i lepšímu mobilně-datovému pokrytí bude video jako formát stále rozšířenější. Netýká se ale jen YouTube, ale Instagramu nebo Facebooku. Už natáčíte vaše videa? A Dubsmash znáte?:-)
Tvorba vizuálního obsahu je jednodušší a proto i Instagram bude růst včetně jeho placených reklam.
Raketový růst mobilních zařízení
Podíl mobilních zařízení poroste až k 50% a s ním i důraz na mobilní marketing i mobilní SEO. Zároveň se budou řešit i jiná zařízení než jen mobily. Velkou výzvou budou 4K televize a monitory, kde běžné obrázky a videa zatím vypadají hrozně.
Mobilní aplikace
Rozdíly mezi mobilním webem a aplikací se budou zmenšovat. Data z aplikací se budou dostávat do výsledků vyhledávání pomocí App Indexing.
Hlasové vyhledávání
Budeme se učit dělat analýzy klíčových slov pro hlasové vyhledávání. I to jak se liší vyhledávání na mobilu a na desktopu, a jestli vůbec klasická klíčová slova k něčemu jsou, a nejsou-li vhodnější jen témata.
Strukturovaná data
Další rozšiřování strukturovaných dat bude pokračovat. Do ČR se dostane spousta formátu, které známe jen z amerického SERPu.
Https
Oba vyhledávače budou podporovat a dále pracovat s Https a Http/2.
Facebook snad konečně spustí vlastní vyhledávání a možná i Apple:-)
Personalizace se bude dále rozšiřovat a nebude to už jen výsada velkých značek. Soyka i Persoo se naučí mnohem víc.
Amazon vstoupí do ČR a Google bude pokračovat v likvidaci Google+.
A co si myslíte, že se stane, vy?
Pár zajímavých článků s podobným tématem, které mne inspirovaly:
- SEO v roce 2016. Co nás nejspíš čeká?, eVisions
- SEO trends in 2016: What do the experts predict?, E-consultancy
- Digitální trendy v e-commerce: Co nás čeká v roce 2016?, Acomware
- SEO Best Practices for 2016, Saphia Lanier, I Think An Idea Agency
Další články, které vás budou zajímat
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.
Asi ve všem taky souhlasím. Bylo by možné odkaz na nějaký info ke strukturovaným datum co jsou v USA? Rád bych si to prošel jaké jsou možnosti a pokoumal na co se připravit:)
Dá se říci, že to jsou trendy, které už byly aktuální v roce 2015. Ještě bych doplnil růst dalších vyhledávačů, jako třeba duckduckgo. Píše o tom Rand Fishkin: https://moz.com/blog/10-predictions-for-2016-in-seo-web-marketing.