Jak jsme dělali SEOUX

Kde se vzal nápad na SEOUX a co to je?

Poprvé jsme se o tomto nápadu bavili asi rok a půl zpět, kdy se nám začali jednotlivé části naší práce SEO a UX stále více a více prolínat. Obory SEO, návrh webu nebo zvyšování konverzí do sebe hodně zasahují a chtěli jsme vytvořit něco, kde bychom na tyto části upozornili. K realizaci celého nápadu jsme se dostali až rok poté, co jsme jej měli zapsaný ve společném Basecampu. Stále jsme to odkládali a posouvali, jelikož jsme měli oba hodně práce, až pak přišel LIM od Marka Prokopa, kde jsme si na to sedli a konečně tomu dali formu.

Pavel a Honza na SEOUX
Pavel a Honza na SEOUX

Proč jsme chtěli jezdit po ČR?

Měli jsme zkušenost, že mnoho lidí nemůže nebo nechce jezdit na školení jen do Prahy, a právě tento typ lidí nás také zajímal. Lidé, kteří s tvorbou webu nemají hodně zkušenosti, dělají často chyby a vyhazují peníze za amatérská řešení. Tito lidé potřebují rozumět tomu, jak dělat web správně. Proto jsme se krom Prahy rozhodli vybrat i další města. Vedle jasných favoritů jako Ostrava a Brno jsme se snažili vybrat i “menší” města. Ačkoliv nakonec vyhrál Hradec Králové, Plzeň a České Budějovice, zvažovali jsme třeba Olomouc, Zlín, Liberec nebo Děčín a Ústí nad Labem. Snad se do některých z nich vrátíme v pokračování SEOUX.

Jak dlouho jsme dělali web?

Web byl vytvořen poměrně hodně rychle. Nejprve jsme si vytvořili osnovu školení, poté jsme si rozepsali jednotlivé body, které na webu chceme mít. Následně jsme si udělali menší průzkum konkurenčních školení a toho, co od nich lidé očekávají. Zjistili jsme hodně zajímavé věci, například že na webu musí být opravdu zřetelně uvedeno, že oběd je v ceně a na kurzu bude občerstvení, jelikož je to jedna z prvních myšlenek, kterou nám respondenti říkali 🙂 Dalším velkým požadavkem byl certifikát ze školení, který ale nedáváme, jelikož jsme na kurzu nechtěli mít lidi, kteří si jdou jen pro papír na zeď. Takto jsme sbírali zpětnou vazbu a vše jsme si sepsali do jednotlivých bodů, než jsme se pustili do wireframe.

Jak jsme dělali wireframy a grafiku?

Poté přišel samotný návrh wireframe, který jsme měli hotový a zpřipomínkovaný během dvou dnů, tedy to šlo opravdu rychle. Grafikovi Vojtovi Kotousovi jsme dali podrobné zadání, ale také dostal volnou ruku, co se týče realizace. Už od počátku jsme chtěli na tvorbě webu seoux.cz ukázat jednotlivé body a úskalí, co při tvorbě webu mohou vznikat nebo naopak, jak by to mělo vypadat, což se nám také povedlo zařadit do obsahu kurzu. Graficky se web Vojtovi povedl hned napoprvé a pak jsme jen ladili drobnosti, tedy celá tato část tvorby webu šla opravdu rychle a dost hladce.

Jak jsme řešili texty, programování a SEO?

Zvolili jsme formu jednostránkového webu, protože jsme chtěli rychle spustit web a neřešit dlouze přípravu. Texty jsme společně s Honzou napsali za jedno odpoledne a předali je na copyediting týmu zkušených copywriterů Copycon.cz (Natálie Bartasová a spol.). Dobré bylo, že se moc úprav nakonec nekonalo. Se SEO to nebylo příliš složité, šlo v podstatě jen o instalaci Yoast SEO a nastavení titulku a meta description. Další on-page věci krom srozumitelného kódu a určení nadpisu jsme neřešili. Tedy žádná analýza klíčových slov ani nic dalšího. Interní prolinkování i architektura odpadá s jednostránkovým webem a texty s ohledem na pár klíčových slov jsme už měli. Jediné fráze, které jsme řešili, byly kombinace kurz(y)/školení seo/ux + města, které jsme jednou týdně měřili v RankTrackeru.

 

_DSC0082

 

Jak jsme si připravovali slidy?

Co se týče přípravy slidů, doufali jsme, že to nezabere tolik času, kolik to nakonec zabralo. I když jsme měli bodově rozepsán obsah jednotlivých částí, tak i přesto jsme se s tím docela prali, především s délkou každé části. Oba jsme se snažili předat maximum informací, příklady, ukázky, faily, ale to by každá část mohla mít klidně den. Nakonec jsme to společně seškrtali podle definice ideálního zákazníka, kterého jsme si určili, a připravili jsme opravdu hodně materiálů navíc, kde jsou tyto části uvedeny nebo jsou přímo podrobně zpracovány. V materiálech je podrobná předimplementační analýza, která obsahuje jak otázky, tak i předpokládané odpovědi nebo problémy u jednotlivých otázek, ukázková analýza klíčových slov, kterou Pavel speciálně pro kurz připravil, ukázka analýzy konkurence a mnoho dalšího. Poté přišlo zkoušení jednotlivých slidů a přiznáme se, že jsme si je několikrát zkoušeli, abychom to opravdu stihli v daném čase, což se nám kolikrát nepovedlo 🙂 Příprava slidů zabrala asi 4x více času, než jsme si původně mysleli a v tomto kroku šlo pěkně vidět, jak je práce v týmu dvou lidí efektivnější, než když si kurz či školení připravujete sami.

Co jsme zjistili při hledání prostor pro SEOUX

Některé prostory jsme měli vytipované (HUB, coworking Brno a Praha) a zbytek jsme hledali pomocí vyhledávačů (pronájem školící místnosti atp.). Měli jsme tyto požadavky: 20 – 30 míst se stolečky a zásuvkou, občerstvení, funkční wifi a dataprojektor. Máme z toho několik poznatků:

  • Pořádně vybírat se dá jen v Praze, něco se najde v Brně a Ostravě, ale jinak je to tristní. Ostatní města ucházející prostory buď nemají, nebo nevyhovují.
  • Pokud už něco najdete, narážíte buď zoufalý web, kde nenajdete vůbec nic nebo, že vám na poptávku reagují tak, že vás to odradí nebo neodpoví vůbec.
  • Pronájmy se dají najít od 2 do 20 000 Kč. Pokud máte požadavky na profesionální servis a 100% funkčnost, raději se poohlížejte po nabídkách za 6 000 Kč a více. Solidním standardem je v ČR Impact Hub (Praha, Brno, Ostrava), příjemně překvapilo Centrum andragogiky v Hradci Králové a Coworking v Českých Budějovicích, které můžeme jen doporučit. Zklamáním oproti tomu bylo Cowo Brno a InGarden v Praze, které nedoporučujeme vůbec. 

Jak jsme zařizovali catering – obědy a občerstvení?

Catering jsem domlouvali přímo s majiteli přednáškových místností, někde to bylo excelentní, jako třeba Hub nebo Centrum andragogiky i překvapivý Coworking v Českých Budějovicích, jinde to bylo docela smutné, např. v Plzni. Bohužel se to nedá dopředu moc ovlivnit, pokud už tu zkušenost nemáte. Písemně i telefonicky to fungovalo dobře, ale výsledek pak tak úžasný nebyl. Lepší je ovšem domluvit kontinuální doplňující se catering, než jednorázově 2 svačiny. Plus doporučujeme nezapomenout na dostatek pití a kávu/čaj. Dehydratovaný účastník je nespokojený účastník. 🙂

Obědy jsme chtěli domlouvat přes Restu, ale to fungovalo jen pro velká města jako Praha, Brno a Ostrava, jinde neměli téměř žádná data. Navíc tam vznikal i problém, že majitelé restaurací se nad tím nezamyslí (pokud jim přijde informace přes Restu) a nejsou na 30 lidí připraveni. Mnohem lepší je si restauraci vybrat, zavolat tam a domluvit se na 3-5 jídlech. A po domluvě s účastníky jim poslat počet vybraných jídel. Mimo jiné máme tu zkušenost, že vám Restu rezervaci potvrdí, i když o ni v restauraci neví. Takže rezervační služby se ukázaly jako nedůvěryhodné.

Podařilo se nám naplnit cíl SEOUX?

Hlavním cílem SEOUX byla především edukace trhu. Často se nám totiž stává, že přijde nová poptávka s tím, že se člověk nechal napálit nebo dal příliš mnoho financí za web/eshop, který nefunguje, a my jsme chtěli lidem a firmám ukázat, jak na to – jak se v celém procesu neztratit a jak si pohlídat jednotlivé kroky. To se nám doufáme povedlo i podle zpětné vazby, kterou máme od účastníků. Již nám také chodí první ukázky realizací webů, na kterých jde vidět, že se nad nimi někdo opravdu zamyslel a úroveň je již úplně někde jinde. S edukací budeme pokračovat a snad se nám podaří zase několika dalším lidem pomoci.

Co nám to přineslo a co nám to vzalo?

_DSC0003

Chvílemi jsme měli pocit jako na road movie, jezdili jsme po Čechách, Moravě a Slezku, střídali hotely a makali na školeních, hodiny příprav před každým termínem a nervy jestli vše vyjde. Stres se střídal s euforií po každém úspěšném SEOUX.

Ukázalo nám to, co lidi trápí, co řeší, a jak jim můžeme pomoct. Zpětná vazba a neformální posezení navečer nám otevřelo oči a v mnoha případech ukázalo nečekané věci.

Zjistili jsme, že školení s přesahy jednotlivých oborů je žádané a že trh rozhodně není nasycen. Účastníkům  jsme ukázali, že je potřeba vstupní analýza, že klíčovka není jen seznam frází s hledaností. A hlavně že web, který prodává, se musí udělat pořádně.

Bylo to hodně práce, ale stálo to za to. Poznali jsme spoustu projektů zevnitř a nejlepší odměnou bylo vidět, že účastníci naučené informace převádějí do praxe a jsou s námi v kontaktu i nadále. Vidíme, že weby přetvářejí a ty weby fungují mnohem lépe.

A jedeme dál, protože spousta lidí se na naše školení nedostala a každý týden dostáváme e-maily s dotazy na další termíny. Show must go on. Zatím v květnu vyrážíme na Slovensko.:-)

PS: Za fotky děkujeme Tomášovi Krýdlovi z provysavače.cz a Koldovi🙂

9189 zhlédnutí (celkově) 2 zhlédnutí (dnes)
Rate this post

Komentáře: 7

  1. SEOUX jsem se účastnila hned na prvním možném termínu, přestože jsem cestovala z Prahy až do Ostravy. Splnilo moje očekávání, informace byly podávány komplexně a s praktickými ukázkami. Hodně jsem oceňovala také strukturu, že jednotlivé bloky nebyly příliš dlouhé a nebyl tak problém se soustředit celou dobu. Takže super 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge