Jak nedělat výměnu odkazů a proč ji nedělat vůbec s Mariánem Fořtem

Výměna odkazů
Fotografie: radioher, CC

Výměna odkazů je neefektivní. Spočítejte si, kolik času strávíte správným výběrem webů, které oslovíte. Pak si tipněte, kolik z oslovených webů vám odepíše a s kolika z nich uzavřete oboustranně výhodnou výměnu. Dalším problémem je neustále vymýšlení, kam na náš web umístit odkaz. Nemusím snad ani zmiňovat, že stránky odkazy, partneři atp., vytvářené pouze pro SEO, jsou v současné době zcela nesmyslné. Pokud si spočítáte jen časovou náročnost a daný přínos pro váš web (SEO a prokliky), tak musí být každému jasné, že toto nedává smysl. Nicméně věřím tomu, že existují způsoby, kdy to smysl dávat může. Podívejme se na ukázkový příklad, jak to nedělat, a rozeberme si e-mail, který mi tento týden přišel od Mariána Fořta. Tento rozbor může být i dobrým návodem, jak (ne)komunikovat s novými partnery.

Předmět

Už i předmět e-mailu ledacos napoví. Pokud chcete uspět, napište, co konkrétně nabízíte. Ne, předmět “Výměna odkazů” vážně není vhodná. Zejména pro lidi, co mají velké množství webů a ještě větší množství jich spravují. Napište, co opravdu chcete, pokud vážně odkaz chcete a napište to tak, aby bylo jasné, co za to nabízíte. Třeba “Poptávka na umístění odkazu na www.jakpsatweb.cz” je mnohem lepší. Sdělujete tím, co nabízíte a ne to, co požadujete. Pokud už vážně chcete použít formulací výměna odkazů, napište to alespoň jednoznačně. Například “Výměny odkazů s www.bloxxter.cz“.

Lidé se často rozhodují o tom, jestli e-mailu budou vůbec věnovat pozornost, a předmět má podobný význam jako titulek stránky. Rozhoduje tedy, zda e-mail smažu nebo si jej přečtu.

Adresát a odesílatel

Opravdu mě nepotěšilo, když e-mail byl adresován jakémusi djmorasino@gmail.com (moje adresa byla jen ve skryté kopii) a byl odeslán z pro mne anonymní adresy cokoliv@gmail.com. Co si o takové poptávce můžu myslet dobrého? Nic. Nepoužívejte proto freemaily, nepůsobí to dobře. E-mail piště přímo na e-mailovou adresu adresáta, žádné masivní rozesílání v kopii a v slepé kopii. Personalizujte.

Text e-mailu

Napište přesně co, kde a jak chcete realizovat. Mně přišel následující text:

Dobrý den,
rád bych Vás oslovil ohledně možnosti výměny odkazů z vašich stránek. Pro výměnu nabízím umístění vašeho odkazu do článků nebo do stránky kategorie pod H1.
Odkaz v článku (ukázka): URL1 (PR2/SR1)
Odkaz v kategorii pod h1 (ukázka): URL2 (PR3/SR1)
Pro výměnu nabízím následující stránky (články a kategorie – Magazín, Rekonstrukce, Reality, Realitní kanceláře, Nábytek, Koupelny, Interiér, Finance, Exteriér, Dům)
URL3
URL4
URL5
URL6
URL7
URL8
Měl bych zájem o stránky na téma bydlení s podobnými ranky. Bylo by to možné?
Předem děkuji za odpověď.


S pozdravom a prianím pekného dňa,
Marián Fořt

Předně je důležitá opět důsledná personalizace. Oslovte jménem nebo příjmením a pozor – někomu vadí, když ho oslovíte křestním jménem. Takže “Dobrý den, pane Nováku,” asi bude ideální, i když mně by se líbilo spíše “Dobrý den, Pavle”. Rozhodně shrňte to, co požadujete nebo nabízíte. Tady pozor! Každá žádost o výměnu odkazů je vlastně spamem – nevyžádaným obchodním sdělením, proto je dobré e-mail koncipovat ne jako vaši nabídku (tedy obchodní sdělení), ale jako poptávku po službách od majitele webu, které budou zaplacené protislužbou tedy odkazem z vašeho webu. Tzn. vy poptáváte možnost umístění odkazu, ale nenabízíte odkaz na všem webu.

Jako označení kvality webu nepoužívejte pageranky nebo s-ranky, ale návštěvnost vašeho webu a poměr vracejících se návštěvníků. Stejně tak je pro vaši poptávku důležité složení cílové skupiny vašich návštěvníků.

Není nic horšího, než když váš e-mail obsahuje gramatické chyby nebo mix různých jazyků. Možná si všimnete, že text e-mailu je napsán v češtině, patička ale ve slovenštině. To je další signál masového, nepersonalizovaného spamu.

Čím to ale zabijete, je, když nenapíšete, o jaký web jde. Já momentálně spravuji desítky webů, a když mně přijde v e-mailu věta “Měl bych zájem o stránky na téma bydlení s podobnými ranky. Bylo by to možné?”, tak rozhodně nebudu prohlížet všechny své weby, jestli náhodou nevyhovují.

Nezapomeňte – vy něco chcete, a proto vy si musíte dát tu práci. Majiteli webu je to ukradené, podobných nabídek dostává spoustu.

Způsob komunikace

Možná nyní tušíte, že jsem trochu rýpal a tohle mne motivovalo k další komunikaci hře. Probíhala asi takto:

  • : Víte jistě, že jste chtěl psát mě? O jaký web máte zájem?
  • Spammer Fořt: Dobry den, dakujem za odpoved. Ak mate zaujem o vymenu odkazov alebo publikaciu clankov s uvedenych stranok kontaktujte ma. (všimněte si, že píše zase slovensky:-))
  • : To jsme přeci právě udělal!
  • Spammer Fořt: Ok, poslite mi zoznam stranok.
  • : Nechcete náhodou něco vy? Pošlete vy, na kterou z mých stránek máte zájem umístit odkaz. Předpokládám, že mi píšete s konkrétním nabídkou.

Od mého posledního mailu spammer Fořt mlčí. V čem udělal chybu?

  • Nepersonalizoval, posílal masové maily neznámým lidem, o jejichž webech nic nevěděl. Ono poslat nabídku na výměnu odkazů SEO konzultantovi z H1cz je poměrně sebevražedná mise nebo adrenalinový sport.
  • Nechoval se k mně slušně.
  • Neposlal nabídku, která dává smysl vzhledem k obsahu mých webů a jejich návštěvníků.
  • Poslal spam a ne poptávku po mých službách.

Jak to napsat správně?

Zkusil jsem napsat zprávu, která je podle mne lepší, a jak myslím, že je to správně. Budu rád, když tento text využijete.

Poptávka po umístění odkazu na www.domena1.tld

Dobrý den, Pavle,

našel jsem váš web a zaujala by mne možnost umístění odkazu na vaše stránky. Rád bych vám jako protislužbu nabídnul odkaz z mého webu domena2.tld. Můj web vašemu nekonkuruje, ale máme stejnou cílovou skupinu, a tak by toto provázání odkazy mohlo být pro nás oba výhodné. Návštěvnost mého webu přesahuje 10 000 unikátních návštěvníků a jedná se o aktivní, komentující návštěvníky, kteří se zajímají i téma vaše webu.

Budu rád, když si najdete čas a dáte mi zpětnou vazbu na mojí poptávku.

S pozdravem,

Jméno příjmení,
e-mail,
telefon.

Tzv. Hlavinkova finta: Pokud se podepíšete jako holka, znásobujete vaše šance o 100%, pokud je příjemcem muž. 🙂

Pochopitelně moje šablona by si určitě zasloužila copywriterského uhlazení, ale myslím, že základní myšlenka je jasná. Podobnou logiku lze pochopitelně využít pro každé navázání partnerství. Máte nějaké další dobré nápady? Sem s nimi.

PS: Před časem psal na podobné téma Zdenda Dvořák – Linki Tipy na e-mailovou komunikaci při linkbuildingu, mrkněte na to, třeba vás to také zaujme.

12540 zhlédnutí (celkově) 2 zhlédnutí (dnes)
Rate this post

Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Pavel Ungr
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Komentáře: 30

  1. Pavle, jak jsem už psal na twitteru, výměna odkazů může fungovat velmi dobře. Pravda je, že to co popisuješ, je o ničem, nicméně mrkni na to, jak jsem na to šel se smallcars.cz
    Vytipoval jsem si asi 50 webů sběratelů modelů aut. Jsou to weby, které lidí mají na estránkách nebo webnode atp., a na webech vystavují své sbírky.
    Oslovil jsem je postupně personalizovaným emailem. Dobrý den pane XY, našel jsem na internetu vaši sbírku, která se mi moc líbí. Oslovuji Vás, protože zastupuji internetový obchod SmallCars zabývající se prodejem modelů aut. Na našem webu sestavujeme seznam zajímavých sbírek a rád bych Vás tam zařadil.
    A teď to důležité – můžeme na náš web umístit odkaz k Vám na web? S pozdravem, martin matějka.
    Tedy ani slovo o tom, že bych chtěl odkaz od nich k nám.
    Výsledek? 90% jich odepsalo, že jsou nadšení, ať na ně odkážeme, že je to super. A navíc, skoro všichni umístili SAMI a dobrovolně odkaz na nás.
    Čili – výměna jak vyšitá, navíc z natolik relevantních webů, že do dneška k nám od nich chodí lidé, kteří nakupují.
    Tady jsem o tom psal na svém blogu víc http://www.martinmatejka.cz/jak-muze-vypadat-odkazovy-profil.html
    Co si o tom myslíš?

  2. A češtinářský dotaz za modrého bludišťáka: Kdybych tě chtěl oslovit příjmením, tak jak moc by si vyskakoval u gramticky nesprávného, ale “nejbezpečnějšího” oslovení “pane Ungr”?
    Zrovna tebe bych příjmením oslovovat totiž nechtěl: Nevím, jestli volit “pane Ungře” nebo “pane Ungre” 🙂

  3. Nejdřív jsem si říkal, že z článku uložím jednu dvě věci a nakonec si ho stáhnu kompletně včetně prvního komentáře :).
    K tomu tvému e-mailu bych jenom doplnil, že strašně záleží na tom, komu píšeš. U linkbuilderů můžou jít zdvořilosti stranou. A pokud se zas píše méně zkušenějším majitelům stránek, je to pomalu o tom jim vysvětlit co je to kód odkazu, jak ho vložit a kam :). Někdy to stojí i pár hovorů, ale zase je odkaz o to lepší, protože méně pečliví linkbuildeři se na to vykašlou.
    Martine: Ten příklad je moc hezký, kéž by to takhle šlo ve všech oborech. Dá se tebou zmíněná stránka nějak snadno najít?

  4. Martine, stránka je tady. Bohužel po redesignu nám trošku zapadla a není tak dobře vidět. Postupem času i trošku prořídla, protože nějaké ty weby zanikly.
    Tady je link http://www.smallcars.cz/informace/sbirky-modelu.html
    No ale k těm dalším oborům – já nevím, mám za to, že pro jakýkoli obor je možné vymyslet chytré místo, kde brát odkazy. Je to jen o hledání a o nápadech.
    Lukáš Pítra by mohl vykládat, jak řešil linkbuilding pro firmu, která prodává “áčkové” stojany firmám :-))) to byl oříšek 😉

  5. Martine M, to je podle mě super. Moc se mi to líbí.
    Tassle, mě osobně vyhovuje, když už příjmení, “pane Ungr”. Druhá varianta mě sere, stejně asi jako když Arthurovi někdo řekne “Pane Malý”.
    Martine T., díky, určitě souhlasím, podle mě je potřeba k tomu přistupovat hodně individuálně.
    Zdendo, já taky, ale už jsem narazil na to, že se někdo vztekal, že jsme spolu husy nepásli. Tobě Marián taky psal?
    PS: Já se výměně na svých webech nebráním, jen musí dávat smysl.

  6. Osobně si myslím, že výměna odkazů si s sebou dlouhodobě nese takové páchnoucí stigma – ne ten princip, ale ten pojem. Přestal jsem ho používat už dávno, protože jsem obvykle nepochopdil 🙂
    Fungovat může, jen je často škoda, že vyzískaný odkaz hnije někde v méně viditelné části stránky, odkud kulervoucí návštěvnost nepřivede (tím pádem ani SEO efekt není bůhvíjaký, odkaz dřepí někde v patičce, boxíku nebo speciální stránce “pro kámoše”).
    Proto v praxi raději trávím čas tím, že se snažím partnerům připravit obsah na který (na mém webu) / ze kterého (na jejich webu) budou mít důvod odkázat. Lépe si tím pohlídám viditelnost a kontext odkazu.
    Konkrétně u toho klienta s POS materiály (jak nakousl Martin M.) vytváříme pro odborná média různé články, případovky, rozhovory – získané odkazy jsou hezčí, viditelnější, snáz si je nasměřuju kam potřebuju a lidi na ně klikaj jak blázniví 🙂

  7. Ten lépe formulovaný email obsahuje dost překlepů, tak pokud by někoho napadlo jej použít stylem “Copy Paste”, raději si jej ještě pořádně překontrolujte.
    Jinak hezký článek.

  8. Souhlasím s Lukášem. Málokdy má pro uživatele význam desítky odkazů na jedné stránce. Mimochodem Lukáši, mohl by jsi sem dát odkaz na nějak zajímavý článek, kde to funguje?

  9. Někdy bych chtěl vědět, jaké odpovědi chodí na takové emaily. Mě jednou přišla odpověď – odkazy již neměníme, protože nám to programátor nedoporučil 😀

  10. Některé maily s nabídkami na výměnu jsou až docela zábavné. Ale to pak ten člověk nemůže počítat s úspěchem.

  11. No a některé maily s žádostí o výměnu přímo nadzvednou ze židle. Manželce přišel mailem dotaz na umístění odkazu. Klasicky bez uvedení o jaký web se jedná. Asi mysleli lucik.cz, takže mi to přeposlala a já poslal nabídku asi 40 webů s ceníkem, popisem o jaké odkazy jde, kde jsou umístěné .. prostě klasika.
    A dneska mi přišla odpověď, z které je jasné že do přílohy se nikdo neobtěžoval ani podívat, s popisem podmínek co musí weby splňovat (ranky, kde musí být pozice odkazu … protě to co jsem posílal v nabídce), dál že platí za odkaz 1200 Kč včetně DPH (ale musí každý web nejdříve schválit) … proč rovnou nevybrali ty, které z mé nabídky jejich požadavkům vyhovují? Asi byli líní číst mou odpoveď.
    A k tomu přidali perličky “podmínky spolupráce”, tedy oni chtějí ode mě něco koupít a diktují si:
    – platba zpětně (což nepřipadá v úvahu)
    – odkazy nesmí být v TABLE tagu
    – výpověď spolupráce písemnou formou mailem (WTF? Zaplatím fakturu na určité období a když nechci spolupracovat dál, tak neobjednám na další období ne?)
    – platba měsíčně (opravdu si někdo myslí, že budu kvůli stokoruně každý měsíc vystavovat a posílat zálohovou fakturu a pak následně fakturu?)
    Skoro mám chuť udělat podobný článek jako Pavel, protože požádat o zakoupení odkazu a pak poslat sáhoslouhý mail co MUSÍM, když oni jsou ti co něco chtějí. Tak to je hodně silná káva.
    Ano chtějí placenou službu, ale v řádu stokorun a diktují si podmínky jako kdyby šlo o desetitisíce měsíčně.

  12. Podle me udelal Marian jedinou chybu – napsal nekomu, kdo ma prilis velke ego.
    Kdyby se vam zpetne odkazy z jeho webu vyplatili, tak prejdete vsechny nedostatky jeho komunikace a dohodu o vymene odkazu s nim uzavrete. Jenze kdyz se vam nevyplati, tak zkratka sepisete clanek, ve kterem udelate z odesilatele nabidky vola.
    Jak to vidim ja – pokud tu ma nekdo problem v komunikaci, pak jste to vy a panu Fortovi se nedivim, ze ve chvili kdy rozpoznal hnidopicha, prestal odpovidat.
    Jen tusim, co si ve chvili kdy se rozhodl Vam neodpovedet myslel: “No tak si polib prdel, debile.”
    Taky bych s vami neztracel vic casu.

  13. K tomu tvému e-mailu bych jenom doplnil, že strašně záleží na tom, komu píšeš. U linkbuilderů můžou jít zdvořilosti stranou. A pokud se zas píše méně zkušenějším majitelům stránek, je to pomalu o tom jim vysvětlit co je to kód odkazu, jak ho vložit a kam 🙂

  14. Zdravím, výměna odkazů je fajn. Časem jsem ovšem začal ztrácet přehled, kde mám jaký link. Napsal jsem si tedy aplikaci na hlídání odkazů. Pravidelně to zpětné odkazy kontroluje. Ukazuje to PR a srank a další vychytávky.
    Aplikace na kontrolu odkazů je zde: http://linksdog.cz
    Může ji používat kdokoli 🙂

  15. Nikdy som sa moc nevenoval vymene spatnych odkazov, zvlast takou formou, ze odkaz za odkaz. Neviem, ci to je vobec efektivna metoda. Skor sa mi paci taka forma, ze sa dohodnem na napisani clanku a tam uz si pekne dam odkaz na seba a viem, ze je to aspon relevantny odkaz a mozem cakavat, ze komu sa paci clanok sa preklikne aj ku mne…

  16. Na rozdíl od přispěvatele výše jsem v minulosti s výměnou odkazů měla docela dobré zkušenosti a naši návštěvníci hledající svatební oznámení náš tématicky rozdělený seznam odkazů dokonce využívali k hledání dalších svatebních dodavatelů. Jedinou chybou výměny odkazů podle mne je nepoctivost partnerů. Tedy že vyměníte odkaz, zkontrolujete umístění u protistrany, ale za čas zjistíte, že odkaz byl bez upozornění smazán. Takže z několika stovek výměn jich dnes zbylo pouze málo a svatební seznam tak pozbyl svůj dřívější význam. Je to škoda, a to nejen pro obě strany, ale i pro návštěvníky obou zúčastněných webů, protože narazili na dodavatele, které by běžně vůbec neobjevili.
    Lydie

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge