Recenze: Jan Kalianko, E-shop kniha

E-shop knihaNa své dovolené plním několikaměsíční dluh Honzovi Kaliankovi, který mi poskytl svou E-shop knihu na recenzi. Přečtení e-knihy mi trvalo dlouho nejen kvůli mé vytíženosti, ale také proto, že je to kniha hutná a obsáhlá. Dostal jsem ji v pěkném formátu, který jsem si mohl naimportovat do sví Kindle aplikace na tabletu Nexus 7, takže se mi moc hezky četla. Kdo Honzu nezná a ani o této knize neslyšel – E-shop kniha je obsáhlá bible pro každého kdo chce mít úspěšný e-shop a nechce na nic zapomenout nebo něco  podcenit.

Co se mi líbilo

Líbí se mi, že kniha jde od začátků, tedy od přemýšlení zda a jaký e-shop mít, od logistiky, základů práva, skladů, výběru e-shopového řešení, přes administrativu až po obchodní a online marketingové záležitosti včetně SEO a UX. Jsem opravdu přesvědčen, že pokud někdo si chce otevřít e-shop, tohle je něco jako povinná četba. Pokud  bych si já někdy zařizoval e-shop (což se asi v dohledné době nestane), určitě bych Honzovu knihu používal jako návod pro začátečníka – krok za krokem. Velmi kladně hodnotím také bonusové materiály jako  je SWOT analýza nebo klasifikační analýza klíčových slov. Jako zastánce správného užívání cizích slov jsem byl nadšený, že Honza píše e-shop a ne špatně eshop:-)

Co se mi nelíbilo

Jsem idealista. Jsem přesvědčen, že podnikat se má proto, že to co děláte milujete. Pak vznikají projekty se srdcí a duší, kterým prostě věříte. Takové projekty jsou například Dish nebo Brašnářství Roman Tlustý. Honza na začátku radil, jak si vybrat správný obor a co začít prodávat. To je proti mému přesvědčení jak a proč začít podnikat. Myslím si, že jakékoliv podnikání, e-shopy nevyjímaje, nemá být tupým generátorem peněz bez přidané hodnoty a upřímného zaujetí.

A přijde mi, že tenhle přístup Honza moc nepodporuje. Snaží se maximálně pragmaticky doporučit nejvýhodnější obory. Což je samozřejmě velmi rozumné a velmi efektivní. Jen mi v tom chybí to osobní zaujetí a ta duše pro podnikání. Vím, že je to běžné a vím, že je to v Česku normální. Ale mě to nesedí. Takto nejspíš vznikla ta generace webtržníků, kteří chtěli vydělat za každou cenu a nezajímalo je nic jiného. A myslím, že právě v této knize by ten etický rozměr podnikání měl zaznít.

A to SEO

SEO je můj obor, takže jsem se mu věnoval nejvíce i díky tomu, že mu rozumím nejvíc.

Pojetí SEO, které Honza v knize doporučuje mi často přijde hodně technické a velmi úzce zacílené.  Ale on sám píše, že se nepovažuje za odborníka, takže mé výhrady snad nebudou vadit:-) Jistou nekonzistenci už zmiňoval Zdenda Dvořák a já se musím k této diskusi přidat. Nejdříve k analýze klíčových slov. Honza tvrdí, že máte kašlat na výstupy analýzy klíčových slov, protože vy sami víte nejlíp, jaká slova jsou pro vás důležitá. Podle mne to tak nemusí vždy být. Někdy majitel e-shopu nemá tušení pod jakými názvy lidé hledají jeho produkty a s jakými vzory je spojují. Osobně analýzu klíčových slov dělám trochu jinak než Honza – pokud vás zajímá jak, zkuste přijít na můj workshop. Ale obecně jsem v jeho postupu nenašel žádné chyby, spíše jen forma přemýšlení nad daty a aplikace jejich výsledků máme jinou. Hezký návod na klasifikační analýzu klíčových slov sepsal Marek Prokop.

Dále není tak úplně pravda, že Meta Description Google a Seznam nezobrazují. Typicky Google ho vypíše vždy když splníte základní podmínky:

  • Musí být unikátní.
  • Musí být relevantní – jak stránce tak hledanému dotazu.
  • Nesmí být příliš dlouhý.

Pár takových dalších připomínek bych v kapitolách o SEO ještě našel. Ale nepovažuji je za zásadní chyby, spíše matoucí drobnosti. Věřím, že člověk věnující se svému e-shopu by si časem dohledal (vyzkoušel) správné informace.

Shrnutí e-knihy

Ačkoliv mám ke knize nějaké výhrady, určitě jako celek ji mohu doporučit. je to text, který by  si každý majitel e-shopu měl pečlivě nastudovat, protože ta kniha je vážně dobrá, praktická a prospěšná. Koupit si ji můžete na http://www.eshopkniha.cz/.

 

3577 zhlédnutí (celkově) 8 zhlédnutí (dnes)
Rate this post

Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Pavel Ungr
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Komentáře: 10

  1. Díky Pavle za recenzi i konstruktivní kritiku. Beru ji. Možná někdo mohla být třeba i tvrdší 🙂

    Jediné, s čím bych zcela v tvé recenzi nesouhlasil je zmínka o tom, že jsem knihu pojal “bez srdce k podnikání” nebo tam spíše o něm moc nepíši. Ano, protože se to dle mého názoru do této knihy nehodí. Podtitulem je “aneb návod jak vybudovat ÚSPĚŠNÝ E-SHOP” a sice jsou výjimky potvrzující pravidlo, ale v drtivé případě je většina shopů “od srdce” jen monkey business. Účelem bylo lidem ukázat, že srdce je sice fajn, ale na velký a úspěšný e-shop je potřeba něco zcela jiného, než jen to srdíčko. To mimochodem je strašně fajn a mám rád klienty, kteří ho mají, dávají ho svým shopům, rozumí svému oboru a je pak radost s nimi na čemkoliv pracovat.

    To jen k tomu pohledu, že ti to nesedí. Znám Tě a chápu Tě, nicméně bohužel velká část lidí nemá to štěstí dělat jen věci, které je baví (myšleno takovou práci).

    Ještě jednou díky za recenzi.

  2. Honzo díky za odpověď. Beru to, je to jen můj pohled na věc. Kdybych psal něco podobného já, já bych se to tam snažil nějak protlačit:-)

  3. Ze zvědavosti si dovolím pár dotazů:
    Proč se to vůbec jmenuje “Eshop kniha”? Nějak mi tam chybí přídavné jméno. Je to takové nečeské…
    A proč je v názvu vůbec slovo kniha (to je jako psát na banán ještě název banán)? To je něco jako termín “SEO optimalizace”? Nebo to cílí na nějaký lidmi často kladený dotaz do vyhledávačů?
    Proč se to vůbec jmenuje kniha, když je to e-book? Proč to všude promujete obrázkem co vypadá jako reálná kniha?
    Neberte to prosím jako rýpání, jen to prostě nechápu.

  4. Petře, tohle jsou otázky na autora, jen jeden, který mě přijde trochu podivný si dovolím zodpovědět sám. Kniha je anglicky book. Elektronická kniha je anglicky e-book. Tedy E-shop kniha je elektronická kniha o e-shopech, na formátu knihy myslím nesejde. Myslím, že je to odpověď i na vaše další otázky.

  5. Petrě, nechtěl jsem na to původně reagovat, ale budiž.

    ESHOP KNIHA je prostě jednoduchý dvouslovný název, který je snadno zapamatovatelný a prostě jasný + specifický. Jak byste to chtěl pojmenovat? Co třeba: “Kniha o tom jak udělat úspěšný e-shop”, nebo něco podobného?

    Název je prostě zvolen tak, aby byl velmi jednoduchý, lehce řečí předatelný (žádné výmysly typu Mall [Mol], kdy člověk neví jak napsat) a také aby název řekl, o čem to je. Tyhle dvě slova celé “dílo” jednoduše vystihují a proto se to tak jmenuje. Není v tom nic víc ani nic míň. Zvolil se správný název.

    Abych se přiznal, poněkud nechápu, co má za smysl zde rozebírat, jestli je to kniha, e-kniha, e-book nebo cokoliv. Důležitá jsou data, která se čtenář dočte a žijeme v moderní době. Kdyby se mělo dílo tisknout, tak jen tisk v nákladu 1000 ks by nevyšel pod 500 Kč bez DPH. Připočítejte dopravu, DPH a další nutné náklady a cena se dostává do zcela nesmyslných částek.

    Prosím Petře, neřešte dále (navíc zde u Pavla na blogu, kde to není dle mého názoru vůbec relevantní) že to je e-book a v názvu to má kniha. Už to tak více než 3/4 roku je a asi se to fakt nezmění. E-SHOP KNIHA byla, je a bude jedna a to jako e-book ke stažení a případně následnému vlastnímu tisku.

    Hezký den přeji všem.

  6. Z môjho pohľadu je táto kniha veľmi dobrá. Na začiatku ma celkom odrádzala ta cena ale potom som pochopil, že autor si dal nad tým veľmi veľa práce a kvalitné informácie sa v dnešnej dobe nerozdávajú len tak zadarmo. Ja osobne som si túto knihu vytlačil a priebežne ju študujem.

  7. To prirovnani brasnarstvi tlusty k necemu srdecnemu je dost k smichu, protoze se srdcem tahle firma nema rozhodne nic spolecneho ikdyz se tak snazi prezentovat :-). Pral bych Vam slyset par jejich klientu … Zvazte priste peclive komu delate reklamu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge