(not provided) přišlo i na Seznam

Je to trochu bizarní, ale kvůli změnám Google se vám cca od září 2020 v Google Analytics místo vstupních klíčových slov ze Seznamu objeví staré známé (not provided). Pojďme si říct, co se stalo a co s tím.

Proč se to děje?

Google Chrome od verze 85 (v době psaní článku je venku stabilní verze 88) nasadil tzv. Referrer-Policy pro Chrome strict-origin-when-cross-origin.

To fakticky znamená, že pokud uživatel přijde na prohlížeči Google Chrome 85 a vyšším na web a web nebude mít specificky nastavenou “referrer-policy“, tak vám to v analytice vám ořízne informaci URL jen na doménu, pokud přejedete z jedné domény na druhou a nemáte to nastavené.

Převzato od (c) 2020 Maud Nalpas, Developer advocate at Google

Bolestivé je to pro nás hlavně u Seznamu. Takže například místo:

https://search.seznam.cz/?q=Not+provided&oq=Not+provided&aq=-1&sourceid=szn-HP&su=ke&sgId=NTY5NjAyOTkgMTYxMzMwMzY4OC44OTY%3D

budete mít jen:

https://search.seznam.cz/

Takže obsah parametru q=klíčové slovo, podle kterého Google Analytics poznali, že se jedná o organic, zaniká a návštěvnost se přiřadí do odkazujících webů (referral). To co se v Google Analytics děje je, že se návštěvnost seznam / organic mění na search.seznam.cz / referral. Blbý, co?

Co s tím?

Pokud hodnoty návštěvnosti (seznam / organic a search.seznam.cz / referral od nasazení této změny) sečteme, dostaneme se na správná čísla. Pokud nevíte jak na to, tak doporučuji skvělý článek s návodem Marka Leciána (fakt klikněte). Tam se dozvíte fakt vše.

Co by vás mohlo zajímat dále?

Článek od Google, který to vysvětluje po technické stránce, diskuse v SEO skupině SEOloger, kde to řešíme. A taky, jak o tom uvažuje Seznam.cz a proč se to asi k lepšímu nezmění (odkaz na zdroj):

Ano, můžeme tam nastavit nějakou jinou hodnotu, aby se referer předával celý i v Chromech, které už tu změnu mají nasazenou. Ale kdyby bylo po mém, tak už by tam bylo not provided asi tak rok a úplně všude. Z mého pohledu by bylo správné dotaz v refereru neposílat, protože ho chytají a pro cílení používají cizí reklamní systémy. Na tom Seznam celkem tratí (odhadem 20 až 200 M ročně), protože ho pak ty cizí reklamní systémy všude možně přebidují. My abychom chránili soukromí uživatelů, tak sami v reklamním cílení v obsahové síti nepoužíváme jeho vyhledávací dotazy. Na druhou stranu jsme nechtěli, abyste přišli o data z refererů. To vede k paradoxní situaci, kdy uživatele chráníme před naší reklamou, ale nechráníme ho před cizí reklamou. Takhle o ta data přijdete postupně a já budu celkem rád a klidnější, protože byznysově to pro Seznam fakt nedávalo smysl. …
… Jo, stačilo by to dát do Webmaster tools. Neprosadil jsem to, stálo by to moc vývoje. Během jara jsem se celkem intenzivně snažil najít aspoň jednoho člověka, kdo ta data používá pro stavbu Sklikáckých kampaní, což by byl byznysový důvod do toho investovat. Nesehnal jsem takového člověka ani jednoho. Takže tak.

Dušan Janovský, Seznam.cz

Co teď?

Pošlete vašim analytikům článek Marka Leciána a upravte si nastavení webové analytiky.

5804 zhlédnutí (celkově) 18 zhlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook
Facebook
0Pin on Pinterest
Pinterest
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
+ posts

Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Profilový obrázek
Pavel Ungr
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *