Míra Not Provided bude 100%, klíčová slova ve statistikách už neuvidíme

Míra not provided
Míra not provided

Každý, kdo trochu sleduje situaci v online marketingu, od pondělí ví, že před pár měsíci Google začal tiše skrývat hledaná klíčová slova ve všech případech (nejen u přihlášených uživatelů) a tak velice brzy budou všechna klíčová slova z přirozeného hledání z Google v statistikách hledanosti označena jako (not provided). Zatím to zatím v mě dostupných statistikách Google Analytics sice není 100%, míra not provided však raketově vystřelila a je jen otázkou času, kdy bude not provided opravdu 100%. Podle nezávislého měření ClickConsult dosahuje průměrně (stahováno z 60 různých webů) míry 75,19% a stále narůstá. Míry 100% má odsáhnout 5. prosince 2013, což je o trochu více než pouhé 2 měsíce.

Not provided 75,19Google začal se skrýváním frázi a nahrazováním za not provided 18. října 2011. V té době to bylo pouze pro uživatele, kteří jsou přihlášení do Google účtu a standardně používali google.com a nebo pro ty, kteří používají pro hledání adresní řádku v Google Chrome. Do České republiky a spousty další zemí bylo toto rozšířeno 5. března 2012. Následovalo nasazení do hledání v prohlížečích:

Proč to Google udělal?

Oficiální stanovisko Google z 18.10.2011 bylo, že:

We want to block anyone who might potentially be eavesdropping on a string of searches made by an individual and also prevent the actual search terms themselves from being seen by publishers, as some of them might be too “private” to reveal.

V pondělí tohoto týdne dodal:

We want to provide SSL protection to as many users as we can, in as many regions as we can — we added non-signed-in Chrome omnibox searches earlier this year, and more recently other users who aren’t signed in. We’re going to continue expanding our use of SSL in our services because we believe it’s a good thing for users….
The motivation here is not to drive the ads side — it’s for our search users.

Ano, takže oficiální stanovisko je, že jde o bezpečnost uživatelů a proto se data neposkytují. Pokud bychom si přiznali, že toto je pravda, jak si vysvětlit, že soukromí uživatelů Google nezajímá v případě placených prokliků AdWords? Bylo by bláhové v tomhle Google věřit. Logickým cílem je akvizice dalších zákazníků do AdWords a další komplikace pro SEO. Marek Prokop si myslí, že je to  “Pravděpodobně proto, že nechce předávat dotazy komukoli dalšímu, nejen tomu, kdo náhodou naslouchá někde po cestě a HTTP request by si mohl přečíst, ale ani provozovateli cílového webu.”

Co s tím můžeme udělat?

Se stim smiř!
Se stim smiř! (c) OPRÁSKI SČESKÍ HISTORJE

Nic. Přesněji nic proto, abychom získali data z not provided v statistikách tak, jak jsem byli zvyklí dříve. Je jen otázkou velmi krátkého času, než not provided dosáhnou 100%. Takže sice nedokážeme nic udělat přímo s absencí v Google Analytics, ale máme jiná řešení, jak se o klíčových slovech něco dozvědět.

Google Analytics (a jiné měřící systémy)

V Google Analytics máme stále poměrně dost zajímavých dat, která nám mohou naznačit nebo přímo říct, která klíčová slova jsou pro nás důležitá.

  • Odhad poměru brandu a non-brandu – tato metrika stále může být důležitá a my v ČR máme výhodu, že máme i data ze Seznamu a zatím i nějaká data z Google. Zjistěte si poměr brandu a non-brandu z Google i Seznamu za dané období a ten pak aplikujte na sumu frází not provided. Je pravděpodobné, že poměr rozdělení frází na brandové i nebrandové bude podobný. Získáte tak odhad rozdělení brandu a non-brandu. Nevýhoda: Uživatelé hledající na Seznamu a na Google jsou hodně jiní. I na Google se hodně liší lidé, kteří hledají přihlášení a kteří hledají nepřihlášení. Chyba měření může být velká.
  • Vstupní stránky a pozice – pokud spravujete SEO, tak zhruba víte, přes které fráze vám návštěvníci chodí na které stránky. Stačí analyzovat navštěvnost na  vstupních stránkách z organicu a jistou představu mít budete. Dalším vylepšením této metody může být i zajímavý filtr který ke každé not provided frázi přidá vstupní stránku a ještě to můžet zkombinovat s filtrem, který vám přiřadí pozici k dané vstupní stránce. Výsledkem je tedy seznam frází označených not provided, vedle nich bude vstupní stránka i pozice v SERPu ze kterých se návštěvníci proklikli – to nám může dát už dost dat na to, abychom tušili, přes které fráze nám návštěvníci přicházejí. Nevýhoda: Díky personalizaci nemusíme vědět, přes kterou frázi nám reálně lidé přišli, dohledávání long-tailových frází bude téměř nemožné. Dodatek: Ukázku takového reportu připravuji s kolegy, patrně bude k dispozici v dalším článku i s návodem.
  • Dívejte se na to jinak – nesledujte fráze, ale pouze celý organic a přístupy z odkazujících stránek, které jste získali. Návod jak k takovému reportingu přístupovat jinak nabízí Seer Interactive.

Google AdWords

Ano, PPC kampaně jsou cenným zdrojem klíčových slov a máme je dokonce propojené se vstupními stránkami. Díky nově spuštěného reportu organicu v AdWords (to načasování asi nebude náhoda, že?) je to mnohem jednodušší. Nevýhoda: Prokliky z PPC často nekorespondují s chování uživatelů klikající na výsledky z organicu.

Google Webmaster Tools

Fráze v Google Webmaster Tools
Fráze v Google Webmaster Tools

V menu v sekci Návštěvnost z vyhledávání a v položce Vyhledávací dotazy můžete najít data vstupních frází z organicu za poslední 3 měsíce. Můžete vidět zobrazení, prokliky, CTR, průměrnou pozici i změnu (zlepšení/zhoršení). Celý report si můžete stáhnout do CSV nebo do Google Dokumentů. Nevýhoda: Ve Visibility udělali experiment a zjistili, že data z GWT nejsou zdaleka tak přesná jako ta v Google Analytics. Jedná se tedy o poměrně hrubé odhady.

A teď to dejme dohromady

Chcete ještě přesnější data? Může být. Ale připravte se na to, že tohle už není analytika, kterou vám udělá asistentka na recepci. Co k tomu potřebujete:

  • Google Refine nebo Microsoft Excel/Open Office/Libre Office nebo Google Dokumenty
  • Exporty z Google Webmaster Tools nebo přístup přes API
  • Exporty z Google Analytics nebo přístup přes API
  • Exporty z Google AdWords nebo přístup přes API
  • Analytika s technickou (lehce programátorskou) zdatností

Princip je v zásadě jednoduchý. Z několika různých zdrojů (pozice, CTR, prokliky,vstupní stránky – jak z GA, AdWords tak z GWT) získáme data. Hledejme podobnosti, vzory a filtrujme nespojitelné. Jinými slovy najděte k frázím z GWT správné vstupní stránky z GA a propojte je.

Závěr

Vyřazení klíčových slov z reportu organicu je komplikace. Ztěžuje to naši práci a reportování. Nicméně rozhodně to není další z proklamovaných konců SEO. Podobné věci se dějou v SEO stále. Vyhledávače se mění a SEO konzultanti se přizpůsobují a hledají nové cesty. Máme poměrně dost dat z jiných zdrojů, takže not provided není nějaký fatální problém. Opakuji, je to pouze komplikace – řešitelná. Paradoxně to bude možná znamenat, že z jiného pohledu se budeme v SEO vracet i k reportu pozic.
Možná bude důležitější klienty konečně finálně přesvědčit o jiném. Že pozice, fráze a další detaiyl je zajímavé sledovat, ale že ten cíl SEO? který by měli řešit je někde jinde. Spokojenost vracejících se návštěvníků, zvyšování konverzního poměru a celkového počtu konverzí. Viditelnost značky. Vytvoření “lovebrandu”. Komunikace se zákazníky. A spousta dalších věcí.
Proto je třeba se na SEO dívat šířeji.

Další zdroje k článku:

Don’t Worry Google Analytics Tells Us
Don’t Worry Google Analytics Tells Us

 

7538 zhlédnutí (celkově) 3 zhlédnutí (dnes)
Rate this post

Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Pavel Ungr
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Komentáře: 25

  1. Já to možná trochu paradoxně vnímám celé docela pozitivně. Podle mého názoru to posune “SEO byznys” kvalitativně dál. Donutí to webaře i konzultanty přemýšlet více zeširoka (jak trefně píšeš v článku), šikovněji se hrabat v datech, více spolupracovat s PPCčkaři.
    Má to samozřejmě i svoje stinné stránky a klacky pod nohama, ale v dlouhém období, z pohledu klienta, bude přínos možná větší.

  2. Pavle, i když SEO není úplně moje parketa, ale tohle sleduju hlavně kvůli dopadu na GA. Ke zdrojům bych si ještě dovolil doplnit tyto 2:
    http://thomcraver.com/google/not-provided-is-not-the-end-of-the-world/
    http://t.co/Zd59Sheplj
    A ještě malá poznámka — doporučuji dávat Rank získaný přes filtr do vlastní dimenze a ne napevno k příslušné landing page. IMHO to pak usnadní vyhodnocování, když to budeš mít jako samostatný “sloupeček” namísto nezpracovatelného čísla v závorce u textového řetězce s URL landing page. A nejsem si ale taky úplně jist, jak je tohle číslo spolehlivé 🙂

  3. Mě na tom trošku udivuje ta hysterie co se kolem toho rozpoutala. Všichni si tak nějak zvykli, že Google Analytics je jako hodně užitečný nástroj zdarma. Google to samozřejmě dělal pro to, aby lépe sledoval data, která mu tím spousta uživatelů dala na oplátku k dispozici. Teď pravděpodobně akorát zapnou placenou verzi, kde not provided budou vidět, jenom to nebude zdarma.
    Třeba na českém trhu velké inzerenty data z Google Analytics prakticky nezajímají, ohledně údajů o návštěvnosti je zajímá netmonitor, který rozhodně není levný.
    Jinak souhlasím, že jde z části o boj se SEO byznysem a z části o snahu zvýšit vlastní zisky (takhle moje doměnka se potvrdí nebo vyvrátí odhadem do konce roku)

  4. Já bych měl ještě jednu variantu jak získat kw slova. Úplně jsem to netestoval, jak je to přesné, ale pokud máte přístup ke statistikám apache serveru – AWstats Reporting, tak ten zaznamenává veškerou aktivitu na webu. Samozřejmě tam nejsou možnosti, jaké má GA, ale určitě by se to dalo doprogramovat…jenom myšlenka.

  5. Já se omlouvám za OT, ale nešlo by odkazy alespoň podtrhnout? Když mám na NB ztlumený jas, není poznat odkaz od textu (no, je špatně poznat i při normálním jasu). Děkuji.

  6. Pavle, doporučuji zdůraznit, že to není problém jen Google Analytics, ale všech měřících nástrojů nasazený na webu.
    Všechny fungují v principu stejně – dívají se do HTTP referreru, z jaké adresy návštěvník přichází. Donedávna byla při příchodu z Google v referreru hledaná fráze, což teď už neplatí, Google ji před přesměrováním na web odstraní. Proto ta klíčová slova nejsou k dispozici v žádném nástroji.

  7. Honza a Pavel – to chápu, jenom říkám, že když jsem se na to včera díval, tak tam byly jiné výsledky, než v GA a další KW, které v GA nebyly…netestoval jsem to do hloubky, byla to jenom myšlenka 🙂
    No holt napojit AW + GWT + GA a pracovat s tím co je:) Ještěže mě toto až tak v PPC netrápí.

  8. Jenom doplním článek, že data z GWT jsou již delší dobu dostupná v rozhraní GA pod položkou Optimalizace pro vyhledávače (nutné propojení GWT a příslušného účtu GA). Jak je zmíněno v článku, největším problémem bude asi přesnost dat z GWT, ale to, že je vše na jednom místě vnímám jako velké plus.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge