Co je self-referencing canonical a proč ho musíte používat?

Jak nastavit Self-canonical pro SEO

Self-referencing canonical (také známý jako self-canonical) je best practice v SEO, která vám pomůže bránit duplicitě na vašem webu. Není moc SEO technik (ani ve skupině best practices) o které bychom mohli říct, že se hodí vždy. Self-canonical jím na 99 % bude. Google ho sám doporučuje. Prosím používejte ho na vaše weby a e-shopy.

I recommend [using a] self-referential canonical because it really makes it clear to us which page you want to have indexed, or what the URL should be when it is indexed.
Even if you have one page, sometimes there are different variations of the URL that can pull that page up. For example, with parameters in the end, perhaps with upper lower case or www and non-www. All of these things can be kind of cleaned up with a rel canonical tag.

John Mueller, Webmaster Trends Analyst Google

Definice problému: samovolná duplicita

Základem SEO je stabilní (neměnící se) a obsahově unikátní URL. Pokud máte toto sami na vlastním webu pod kontrolou a nepoužíváte to, neznamená to, že takové URL nevznikají a na vašem webu je nemáte. Podívejme se na příklady:

UTM parametry

UTM parametry vytváří novou, k původní stránce duplicitní, URL. Google s ní tak pracuje a označuje ji tak i v Search Console.

FBclid parametry

Podobný nepořádek vám udělají i prokliky z Facebooku, kde Facebook naprosto nehorázně přidává k URL trackovací parametry ?fbclid= v URL.

Jakékoliv trackovací parametry

Ať to jsou parametry z vaší kampaně, od vašich partnerů nebo od úplně cizích webů a nástrojů s vámi nesouvisející. Když jsem nedávno dělal analýzu indexace, objevil jsme jich na běžném e-shopu veliké množství.

34 neošetřených parametrů, které často vytvářejí duplicity

Abych to shrnul: různé parametry vám vytvářejí množství duplicit, které rozhodně nechcete.

Co je to self-referencing canonical?

Self-referencing canonical, známý také jako self-canonical, je speciální typ parametru canonical tagu link, který se umisťuje do HTTP nebo HTML hlavičky stránky a zbraňuje nevědomé duplicitě. O obecném využití canonicalu pro řešení duplicity mám samostatný článek.

Self-canonical je speciální typ canonicalu, který odkazuje sám na sebe.

Řešení: Self-referencing Canonical

Typicky u URL https://www.rumrock.cz/flor-de-cana-centenario-gold-18y-rum-do-koronovirove-nepohody/ bude vypadat takto:

<link rel="canonical" href="https://www.rumrock.cz/flor-de-cana-centenario-gold-18y-rum-do-koronovirove-nepohody/" />.

Pokud na tuto URL namířím jakýkoliv parametr, který nemění obsah stránky, třeba https://www.rumrock.cz/flor-de-cana-centenario-gold-18y-rum-do-koronovirove-nepohody/?fbclid=IwAR1UsmbvGLD67mNkvFR5BEjiCt7eeuIA8bs3svTiDGk4rnkPVztzrjN8Umk tak na této URL bude stále canonical směřující na původní stránku bez parametru, tedy:

<link rel="canonical" href="https://www.rumrock.cz/flor-de-cana-centenario-gold-18y-rum-do-koronovirove-nepohody/" />

To je základní princip canonicalu, tedy nasadit self-canonical na všechny stránky webu, abychom zabránili nechtěným duplicitám.

Pasti a pastičky self-canonicalu

Pozor, abyste to pochopili správně. Canonical (včetně self-canonical) používáme pouze v případě, že chceme nějakou URL označit jako duplicitní. U parametry, které mění obsah stránky tedy nasazen být nemůže v tom obecném smyslu:

Tedy na URL https://www.rumrock.cz/?page=3 nebude canonical na

<link rel="canonical" href="https://www.rumrock.cz/" />

ale stále na

<link rel="canonical" href="https://www.rumrock.cz/?page=3" />

Jinými slovy, musíte mít přehled v parametrech na vašem webu a ty, které mění obsah stránky (stránkování, filtrace atp.), nesmí být označovány za duplicitu.


Poznámka pod čarou

V SEO je důležité vědět, co vám které parametry v URL na webu dělají. Musíte zjistit jaký mají vliv na obsah a podle toho s nimi pracovat:

  • neřešit,
  • nasadit canonical,
  • nasadit nofollow parametr,
  • zakázat procházení v robots.txt,
  • optimalizovat jako vstupní stránku,
  • … atp.

Žasli byste, kolik vývojářů netuší co který parametr dělá.

Pro parametry je i kriticky důležité nastavení parametrů v Search Console.

Search Console: Výběr webu pro nastavení parametrů
Search Console: Nastavení parametrů

O tom ale, možná, příště. Hodně to totiž souvisí s analýzou indexace a řízením procházení a indexace na vašem webu (trochu i s analýzou access logů). Pokud to akutně řešíte, nebojte se mi napsat na jsem@pavelungr.cz. Rád vám pomůžu.

20969 zhlédnutí (celkově) 24 zhlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook
Facebook
0Pin on Pinterest
Pinterest
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

komentáře 2

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge