Facebook před časem spustil redesignované poznámky. Jsou hezké, líbivé – s čistým designem, jednoduché a dobře se ovládají. Zcela úmyslně opomíjím diskuse o uzamykání a publikaci obsahu na Facebooku (a jestli je to špatně či dobře) a pojďme se podívat jak jsou nové poznámky použitelné z pohledu SEO.
Indexace
Pokud je poznámka veřejná, neměl by být problém v tom, aby ji vyhledávače indexovaly. Přesto se mi aktuálně nepodařilo najít jedinou poznámku v novém designu, která by byla zaindexovaná. Předpokládám, že je to tím, že zatím příliš brzo, aby je Google začal procházet. Do budoucna by zaindexované být měly (respektive nevidím jediný důvod proč by neměly být).
URL
URL je tvořená následovně: doména (facebook.com) + /notes + /uživatelské jméno + /název poznámky (písmena s diakritikou se převádí do entit) + /nějaké= nesrozumitelné číslo (ID poznámky?). Tedy klíčové slovo do URL dostanete. Když změníte název poznámky, změní se i URL a obě URL jsou stále aktivní a stará není ani přesměrovaná, ani zakázaná k indexaci ani kanonizovaná. Vzniká nám krásná duplicita.
Když poznámku smažete, objeví se stará známá chybová stránka.
Ale URL vrací stavový kód 200 nikoli 404. Takže další komplikace.
Titulek
Nemáte možnost ho ovlivnit jinak než názvem poznámky. Generuje se automaticky z názvu.
Meta Description
Zcela chybí.
Nadpisy
Nadpis H1 u každé poznámky vypadá takto: “<h1><a href="https://www.facebook.com/" title="Přejít na Facebook Home"><i class="fb_logo img sp_LGqQTdUydKB sx_758067"><u>Logo Facebook</u></i></a></h1>
“, to už nechávám zcela bez komentáře.:-)
Hlavní nadpis – tedy název poznámky ve zdrojovém kódu vypadá nějak takto: <div class="_4lmk">SEOGlosy #1</div>
.
V ovládacích prvcích je možné označit nadpisy H1 a H2.
Nadpis H1 vypadá ve zdrojovém kódu takto: <h2 class="_2cuy _509y">Text</h2>
Nadpis H2 takto: <h3 class="_2cuy _50a1">Text</h3>
Ne toto vážně není překlep. V nadpisu H1 se ve zdrojovém kódu vypisuje H2:-)
Zvýraznění textu
Cokoliv co chcete naformátovat jako bold, italic a mono má opravdu význam jen formátovací nikoliv významový. Zapomeňte na <strong>
nebo <em>
– všechno jsou tagy span s patřičnou třídou. Oproti tomu tagy <pre>
a <blockquote>
jsou užity správně.
Odkazy
Všechny externí odkazy jsou označeny parametrem nofollow. Interní ne a umí hezké hover efekty:
Optimalizace obrázků
Názvy obrázků Facebook zničí, takže z nich je nesrozumitelná změť čísel. Atribut ALT je prázdný. Jediné co můžete vyplnit je popisek obrázků, který se vypisuje jako prostý div.
Strukturovaná data
Poznámky a ani výsledná stránka s poznámkou neužívají žádná strukturovaná data.
Shrnutí
Negativa
- Změna URL vytváří duplicitu a smazání generuje kód 200.
- Název poznámky není označen nadpisem a je duplicitní s titulkem.
- Meta Description není možné vyplnit.
- Facebook poznámky jsou hezký marketingový kanál, ale ne z pohledu SEO.
- Nadpisy jsou špatně označeny.
- Odkazy jsou nofollow.
- Obrázky se nedají optimalizovat.
- Strukturovaná data zcela chybí.
Pozitiva
- Indexace by neměla být horší než u jiného veřejného obsahu na Facebooku
- Klíčová slova dostanete do titulku, URL i textu.
- Interními odkazy můžete šikovně posilovat své další stránky/profily.
- Facebook poznámky jsou hezký marketingový kanál, ale ne z pohledu SEO.
Jednou větou – ne, Facebook poznámky vám pro SEO nepomohou.
Pokud chcete vidět co se třeba dá s poznámkami dělat, mrkněte na testovací poznámku Lukáše Kořínka nebo na článek v Newsfeedu od Lucky Huškové.
PS: Proč jsem to psal? Protože se mě design nových poznámek a lehkost ovládání strašně líbí a jako online marketingovou metodu je budu specifickým způsobem používat. Ne pro SEO:-) Nejspíše podobně jako používám jiné funkce ostatních sociálních sítí.
Další články, které vás budou zajímat
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.
Důležitá otázka je, jaký to bude mít organický dosah. Jestli to bude trochu naboostované, tak by to šlo využít minimálně z pohledu SMM.
Důležitá otázka je, jaký to bude mít organický dosah. Jestli to bude trochu naboostované, tak by to šlo využít minimálně z pohledu SMM.