Loňský Copycamp byl super, tak jsem i letos vyrazil na největší událost online copywritingu v Česku. Na začátek musím upozornit, že jsem mohl být na letošním Copycampu pouze do oběda a tak mé hodnocení nemusí být objektivní. Copycamp, jeho organizace a propagace mě zaujala. Ať už se bavíme o webu, který je hezký, bezva video a organizační tým složených ze sličných copydam prostě zaujme, co si nalhávat. Vzhledem k tomu, že neexistuje jiná akce podobné velikosti a významu, není možné nějakého srovnání, ale jako účastník jsem se cítil moc fajn.
Úvod a moderování
Pavlínu Louženskou znám už nějakou dobu a pokud je v něčem dobrá, tak komunikaci. Její úvod v barcampovém stylu, pojďme spolu komunikovat a mějme se rádi (láska – jaro) byla naprosto skvělá. Zábavná, něco sdělovala a zvolila vynikající úvod, který prolomil ledy mezi účastníky.
Copymáma Jana Moravcová
Jana vede oddělení copywriterů v H1.cz a i když její úvod byl rozpačitý, celkem stylově formou – co nám říkaly naše mámy a jak to aplikovat na copywriting – uvedla několik tipů, kterých by se copywriteři, zejména ti agenturní, měli držet. Třeba – buďte věrní hodnotám značky, zaujměte na první pohled nebo nepište vše na poslední chvíli. Líbilo se mi to.
A pak dlouho, dlouho nic …
Následovaly 2 přednášky, kde jsem vůbec netušil co je obsahem sdělení. Jakoby přednášející bez společné linky, příběhu a pointy říkali nesouvislé informace. U slečny z Marketing & Media nevím o čem mluvila, jak se jmenovala přednáška ani co chtěla sdělit. To je u přednášky asi hodně špatný, co?
U Karla Borovičky jsem si alespoň zapamatoval zapamatoval úvahu o logickém rámci, která mě uvízla v hlavě, ale z přednášky toho moc nemám. Naštěstí Karel napsal příjemný vysvětlující článek, který ukazuje, že to je určitě fajn věc. Karel se na začátku zeptal, kdo ví, kolik peněz svým copy klientovi vydělal. Optal jsem se jak se to měří a Karel odvětil, že různě. Já si tím nejsem jist. Nevěřím na exaktní a objektivní měření finančního přínosu copywritingu. Můžeme měřit počet shlédnutí, návštěvnost článku, počet sdílení či jiné sociální interakce – to lze však velmi špatně převádět na peníze. Můžeme měřit zvýšení zisků – ale jak ověříme, že příčinou bylo právě to copy a ne sezónní trend, počasí, další marketingové kampaně, lepší prodejci nebo změna algoritmu vyhledávačů? Osobně tedy myslím, že to exaktně a objektivně měřitelné není a že Karel začal přednášku líbivým sloganem, ale odtrženým od skutečnosti. Pokud mě někdo ukáže, jak se řekněme otextování webu nebo článek na firemní blog měří zisku v korunách, rád uznám, že jsem se mýlil. Komentáře jsou vám plně k dispozici.
Refresh zajistil Jirka Sekera
Jirka Sekera byl opravdovým občesrtvením (refresh doslova). Měl zajímavé a zábavné slidy, byl charismatický a jeho sdělení sympaticky moralizovalo. Za mne nejlepší přednáška co jsem viděl. Vysvětloval, že neexistuje nedostatek příležitostí, jen líní a neschopní lidé. Také kritizoval “nejdejsimus”, aneb přístup, kdy lidé ví naprosto přesně, proč něco nejde. Vymýšlí důvody, proč to nejde, místo aby hledali způsoby jak to zkusit vyřešit. Přátelé, takhle má vypadat dobrá přednáška!
No a … pak jsem musel jít. Bohužel. Nicméně Twitter říkal, že Maru Grafová – Sibiřanka, duo Nejsme agentura a Dan Dočekal byli velmi inspirativní. Na to se ale už musíte zeptat jiných …
- Na třetím Copycampu přednášelo, poslouchalo, diskutovalo, popíjelo i tančilo na 200 osobních brandů- Pavel Šenkapoun
- Z mého pohledu – jak se povedl letošní ročník akce CopyCamp? – Martin Kulhánek, MT Nábytek
- O tom, co jste měli udělat na letošním Copycampu – 123 slov
- CopyCamp byl lásky čas, Pavlínky zval ku lásce hlas – Anna Sálová
- 9 užitečných věcí, které byste si měli odnést z CopyCampu 2014 – Richard Dobiáš
- CopyCamp 2014: Akce plná lásky, zajímavých přednášek a skvělých lidí – Jiří Rostecký
Podle toho co jsem se dočetl na Twitteru, byl Copycamp jako celek zjevně povedený. A to včetně afterparty.
Kopici + opona = VSL <3 #copycamp pic.twitter.com/10x4VHcK4d
— Barbora Samková (@brundibara_) March 22, 2014
To nejpoučnější z letošního #copycamp‘u nebyl @Medvidekpu, ale @sibiranka hovořící o svých zkušenostech s aktivním lízáním frndy.
— Matouš Hutník (@Mohutnik) March 21, 2014
Takže mé částečné frflání je asi neoprávněné. Každopádně se těším zase za rok!
PS: Prosba. Nemohli bychom se příště na copywriterském barcampu vyvarovat paskvilů jako badžet, kontent a kývord, když máme hezká česká slova rozpočet, obsah a klíčové slovo?
Další články, které vás budou zajímat
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.
Měření – Co asistované konverze jako u vyhodnocování obsahového marketingu? Přes konkrétní odborný článek získám zakázku za X tisíc. Jasně, bude to nepřesné a dlouhodobé měření, ale aspoň něco. Nebo klasické A/B testování copy na produktové stránce. Měří se i rozdíl konverzního poměru s různými popisky tlačítka, nadpisu, benefitů atd. Aspoň orientačně se ten přínos copy jakž takž měřit dá, ne?
Anglicismy – v oboru reklamy takhle spolu lidi běžně mluví, tak mi to ani už nepřijde. Během přednášky to ber jako synonyma, aby se řečník neopakoval. Třeba ti to pak taky přestane vadit :).
Richarde, ano rámcově se dá něco přibližně odhadnout. ale nevěřím na to, že se dá něco přesně změřit, navíc to přepočítat na peníze.
Anglicismy – v tom se asi nezměním. Mě to přijde jako kurvení češtiny:-) S tím, že zrovna o copywriterů bych to čekal jiné:-)
Tak copywriter hezky česky je textař. Takžeeeee… 😀
Richarde, k tomu mám 2 pohledy – je-li slovo zavedené a neexistuje vhodný a uznávaný český ekvivalent, používám klidně anglické. Což je případ copywritera nebo blogu.
Pokud však existuje -typický příklad je budeget, keyword – pak to považuju za zrůdnost.
“katujeme kosty vole, ne?”
Slideshare Jirky Sekery mě opravdu pobavil 😀 Jenom škoda, že jsem se nemohl zúčastnit. :-/ Snad příští rok.