Google včera na blogu zveřejnil příspěvek, v kterém dost významně mění význam parametrů. I když slovo významně je spíše eufemismus, protože sám říká, že pokud máte nofollow
, jak byl vnímám dříve, nic měnit nemusíte. Co se tedy vlastně změnilo?
Nofollow
je docela starý, je tu s námi už 15 let. Včera Google změnil jeho význam (uvidíme, jak budou reagovat jiné vyhledávače) a přidal další parametry, které byly dříve schované v nofollow
:
- rel=”sponsored” – odkazy, které jsou koupené, affil odkazy, partnerské či jinak reklamní odkazy.
- rel=”ugc” – uživatelský obsah – typicky pro odkazy z komentářů, které nemáte a nemůžete mít moc pod kontrolou.
- rel=”nofollow”– klasický starý nofollow, neměl přenášet hodnocení. Mluvě o tom, měli byste znát PageRank Sculpting.
Co to vlastně znamená? Všechny tyhle parametry jsou jen doporučení a sám algoritmus Google se rozhodne jak s nimi naloží. Jinými slovy, i odkazy označené nofollow
může robot sledovat a přenášet hodnocení. Proč to Google dělá? Podle Mozu chce zpátky odkazový graf v plné míře.
Google se rozhodne sám jestli bude hodnocení přenášet nebo ne. Stejně tak se rozhodne, zda odkazy takto označené bude následovat nebo ne. Může a nemusí. Jako u všeho SEO tedy platí – to záleží …
Pavel Ungr, SEOloger
Můžete jich použít i více a taky neplatí, že to lze použít špatně – on si to, prý, Google přebere. A nebo taky ne, pořád platí, že jakékoliv placené odkazy musí být označené. Google sice zatím neřekl, jak se má zacházet s UGC odkazy obsahující affil odkazy. Tak jako tak, platit nový přístup ke crawlingu a indexaci by měl začít až 1. března 2020 (pokud používáte nofollow k restrikcím průchodu webu, je třeba to do března vyřešit jinak). Přístup k nofollow
jako doporučení funguje už nyní. Prý jako doporučení Google vnímá i meta robots nofollow.
Jak to reálně bude, shrnuje grafika od Cyruse Sheparda:
Co to znamená, co máme dělat?
Pokud používáte správně nofollow
už nyní, nemusíte dělat nic.
Pokud užíváte nofollow
jako řízení crawlingu a crawl budgetu, musíte do března vymyslet jiné řešení. Ideálně pomocí robots.txt
(který nežere crawl budget).
Pokud prodáváte odkazy, je šance pokud místo nofollow
nasadíte sponsored
, že to vaším inzerentům pomůže. Týká se to i affilu a affil programů jako affilbox.
Tohle může zahýbat z odkazy z webů jako Wikipedia, Forbes nebo sociální sítě, kde jsou odkazy od základu nofollow
. Některé, o kterých se víc mluví a mají silnější brand, pravděpodobně získají větší hodnotu. No a pokud se to ujme, čekejme nájezd spammerů na Wikipedii 🙂
Rozšíření pro Chrome pro sledování parametrů
Pokud chcete jednoduše sledovat, kde na webu se které parametry objevují, stáhněte si rozšíření pro Google Chrome s názvem Nofollow Trio.
A taky se objeví nové ceníky 🙂
Další články, které se tématu věnují:
- How Google’s Nofollow, Sponsored, & UGC Links Impact SEO (Moz, Cyrus Shepard)
- Everything Google Has Said On The Nofollow Link Attribute Change (Search Engine Roundtable, Barry Schwartz)
- Jaký dopad mají na SEO označení sponzorovaných a uživatelských odkazů (Marketing Miner, Filip Podstavec)
Další články, které vás budou zajímat
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.
Zdravím, znamená to tedy, že když si u mě klient objedná PR článek a v něm budou třeba tři odkazy do jeho e-shopu, tak bych jim měl dát atribut rel=”sponsored”?
Díky za upřesnění 🙂
Pokud vám za ten článek zaplatí nebo poskytne nějaký benefit, tak ano. Samozřejmě pokud chcete dodržovat pravidla Google.
Díky za odpověď. A týká se to jen textových odkazů v článku, nebo tento parametr je vhodné přidávat i do grafických bannerů a a href linků? 🙂
Odkaz je odkaz. Je jedno zda je z textu nebo obrázku.
Rozumím, nicméně tady mě ještě napadá dotaz – Google u svých AdSense bannerů také nepoužívá nofollow, a ani jiné reklamní systémy. Koukl jsem teď na zkoušku do zdrojáků různých webů a nikde u bannerových pozic na odkaz nemají žadný nofollow nebo sponsored. Co byste tedy doporučil, je vhodné to používat i u bannerů, nebo to ignorovat?
Tam bych to asi neřešil