Google změnil význam parametru nofollow, co to znamená pro SEO?

Google včera na blogu zveřejnil příspěvek, v kterém dost významně mění význam parametrů. I když slovo významně je spíše eufemismus, protože sám říká, že pokud máte nofollow , jak byl vnímám dříve, nic měnit nemusíte. Co se tedy vlastně změnilo?

Nofollow je docela starý, je tu s námi už 15 let. Včera Google změnil jeho význam (uvidíme, jak budou reagovat jiné vyhledávače) a přidal další parametry, které byly dříve schované v nofollow:

  • rel=”sponsored” – odkazy, které jsou koupené, affil odkazy, partnerské či jinak reklamní odkazy.
  • rel=”ugc” – uživatelský obsah – typicky pro odkazy z komentářů, které nemáte a nemůžete mít moc pod kontrolou.
  • rel=”nofollow”– klasický starý nofollow, neměl přenášet hodnocení. Mluvě o tom, měli byste znát PageRank Sculpting.
Screenshot aktualizované nápovědy Google k rel=”nofollow”

Co to vlastně znamená? Všechny tyhle parametry jsou jen doporučení a sám algoritmus Google se rozhodne jak s nimi naloží. Jinými slovy, i odkazy označené nofollow může robot sledovat a přenášet hodnocení. Proč to Google dělá? Podle Mozu chce zpátky odkazový graf v plné míře.

Google se rozhodne sám jestli bude hodnocení přenášet nebo ne. Stejně tak se rozhodne, zda odkazy takto označené bude následovat nebo ne. Může a nemusí. Jako u všeho SEO tedy platí – to záleží

Pavel Ungr, SEOloger

Můžete jich použít i více a taky neplatí, že to lze použít špatně – on si to, prý, Google přebere. A nebo taky ne, pořád platí, že jakékoliv placené odkazy musí být označené. Google sice zatím neřekl, jak se má zacházet s UGC odkazy obsahující affil odkazy. Tak jako tak, platit nový přístup ke crawlingu a indexaci by měl začít až 1. března 2020 (pokud používáte nofollow k restrikcím průchodu webu, je třeba to do března vyřešit jinak). Přístup k nofollow jako doporučení funguje už nyní. Prý jako doporučení Google vnímá i meta robots nofollow.

Jak to reálně bude, shrnuje grafika od Cyruse Sheparda:

Zdroj: How Google’s Nofollow, Sponsored, & UGC Links Impact SEO

Co to znamená, co máme dělat?

Pokud používáte správně nofollow už nyní, nemusíte dělat nic.

Pokud užíváte nofollow jako řízení crawlingu a crawl budgetu, musíte do března vymyslet jiné řešení. Ideálně pomocí robots.txt (který nežere crawl budget).

Pokud prodáváte odkazy, je šance pokud místo nofollow nasadíte sponsored, že to vaším inzerentům pomůže. Týká se to i affilu a affil programů jako affilbox.

Tohle může zahýbat z odkazy z webů jako Wikipedia, Forbes nebo sociální sítě, kde jsou odkazy od základu nofollow. Některé, o kterých se víc mluví a mají silnější brand, pravděpodobně získají větší hodnotu. No a pokud se to ujme, čekejme nájezd spammerů na Wikipedii 🙂

Rozšíření pro Chrome pro sledování parametrů

Pokud chcete jednoduše sledovat, kde na webu se které parametry objevují, stáhněte si rozšíření pro Google Chrome s názvem Nofollow Trio.

Highlights Nofollow, UGC, Sponsored links on webpages od Jona Hogga

A taky se objeví nové ceníky 🙂

Pavel Ungr, freelance SEO konzultant, s námi rozebíral aktuality v linkbuildingu. Žhavým tématem byla změna významu parametru nofollow ve vyhledávání na Googlu.

Další články, které se tématu věnují:

2226 zhlédnutí (celkově) 36 zhlédnutí (dnes)
Sdílením buduješ SEO!Share on Facebook
Facebook
0Pin on Pinterest
Pinterest
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

komentářů 6

  1. Zdravím, znamená to tedy, že když si u mě klient objedná PR článek a v něm budou třeba tři odkazy do jeho e-shopu, tak bych jim měl dát atribut rel=”sponsored”?

    Díky za upřesnění 🙂

    1. Pokud vám za ten článek zaplatí nebo poskytne nějaký benefit, tak ano. Samozřejmě pokud chcete dodržovat pravidla Google.

      1. Díky za odpověď. A týká se to jen textových odkazů v článku, nebo tento parametr je vhodné přidávat i do grafických bannerů a a href linků? 🙂

          1. Rozumím, nicméně tady mě ještě napadá dotaz – Google u svých AdSense bannerů také nepoužívá nofollow, a ani jiné reklamní systémy. Koukl jsem teď na zkoušku do zdrojáků různých webů a nikde u bannerových pozic na odkaz nemají žadný nofollow nebo sponsored. Co byste tedy doporučil, je vhodné to používat i u bannerů, nebo to ignorovat?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge