Seznam spustil betu svých Seznam Webmaster tools

Seznam Webmaster (tools) - screenshot

Seznam.cz spustil veřejnou betu svého nástroje Seznam Webmaster. Jak už název napovídá, jedná se o seznámáckou alternativu k Google Search Console (dříve Google Webmaster Tools). Jedná se o MVP projekt, tedy nečekejte zázraky – jedna tabulka, jeden graf a zprovozněné API pro další dotazy. To jsme dostali k testování na začátku roku v uzavřené betě a nyní se veřejná beta dostává k veřejnosti.

Kontext – jak to začalo

Protože spousta lidí, když betu viděla, prskala, že tam nic není – trochu ke kontextu. Poté co jsme Seznam dlouhodobě kritizovali za absenci dat pro webmastery, majitelé webů a SEO konzultanty – tedy nějako jako Google Search Console od Seznamu – si Seznam pozval cca 20 lidí (freelancery, tvůrce nástrojů a zástupce SEO agentur – odborníky na SEO v ČR) a povídali jsme si, co je pro nás důležité, která data potřebujeme a zda je pro nás v první fázi důležitější webové rozhraní nebo API. Shodli jsme se na tom, že první fázi bude úplně dostačovat API. Zároveň API data mohl Seznam připravit výrazně rychleji než webové rozhraní.

Jinými slovy, neprskejte – výsledek je přesně dle zadání. Ale je to první vlaštovka, tímto to nekončí a vývoj Seznam Webmaster pokračuje a předpokládám, že se dočkáme i webového rozhraní pro API.

Jak začít – přidání nového webu

Vložení webu je podobné jako u Search Console od Google. Přihlaste se se svým seznamáckým účtem na https://reporter.seznam.cz/wm/ a zvolte přidat web. Po vyplnění domény si můžete vybrat ze 2 způsobů verifikace:

  1. vložení meta tagu do hlavičky úvodní stránky,
  2. nahrání verifikačního souboru do domovského adresáře domény.

Ani s jedním způsobem verifikace nejsou zásadní problémy. Problém to způsobuje jen u webů, kde nemáte přístup do editace hlavičky webu a kde nemáte možnosti nahrávat něco do domovského adresáře. Třeba některé blogovací systémy.

Verifikace v Seznam Webmaster - screenshot
Verifikace v Seznam Webmaster

Co lze vidět na nástěnce

Jak jsem již zmiňoval, na úvodní stránce Seznam Webmaster toho neuvidíte příliš. Tabulku se základními informacemi o webu – kolik URL má uložené crawler, kolik indexer, kolik je s přesměrováním a kolik je chybových URL.

Pod tabulkou najdete graf průběhu tentýž metrik v čase. Můžete si měnit časové období, za které chcete vidět data, ale data začínají vždy datem vložení webu do Seznam Webmaster.

Seznam Webmaster (tools) - screenshot
Seznam Webmaster (tools)

API – vše ostatní a hodně důležité

Jak jsem vysvětloval, API nám všem přišlo jako důležitější, takže přes API dotazy dokážete zjistit spoustu informací rychle, jedná se například o:

  • konkrétní seznam URL, které crawler prošel a stáhnul,
  • konkrétní seznam URL, které Seznam indexuje,
  • konkrétní seznam URL s přesměrováním nebo chybou,
  • historická data o počtu URL která byla stažená, indexovaná, přesměrována nebo vracela chybu.

Marek Prokop otestoval, že nejsou stáhnout všechna URL, ale jen prvních 1 000.

To vše si můžete stáhnout třeba pomocí Google tabulek (už jeden takový nástroj existuje) nebo vlastního skriptu. Vím, že data z Seznam Webmaster API chystá využít a implementovat Marketing Miner a totéž má k dispozici i Collabim.

Další nástroje na stažení dat ze Seznam Webmaster

V Seznam Webmaster najdete také důležité odkazy, jako odkaz na kontrolu webu, na odeslání URL crawlerovi, na nápovědu vyhledávání nebo nahlášení spamu.

Osobně jsme rád, že Seznam tento nástroj pustil a těším se na další aktualizace.

23244 zhlédnutí (celkově) 2 zhlédnutí (dnes)
5/5 - (1 vote)

Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Pavel Ungr
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Komentáře: 14

  1. Dá se zjistit, z jakého důvodu jsou URL hlášená jako chybná (URL “S chybou”)? Nebo to bude v další verzi? Nahrál jsem několik webů a hlásí to jako chybná URL, která existují, a Google je indexuje.

    1. Myslím, že to nebude. Viděl bych to prostě – ve chvíli kdy tam byl crawler Seznamu tak mu stránka vrátila chybu. V logu by se asi dalo najít víc. Vyfiltrovat návštěvy SeznamBota pro danou URL.

      1. Tak to Pavle jde přes API (vyjádření z fulltext týmu):
        Zjistit se to dá – pomocí API – voláním GET /web/documents – toto volání vám vrátí příklady dokumentů v každé kategorii – a následně voláním GET /web/document na konkrétní url je možné zjistit i kód chyby, kterou nám dokument vrací, když na něj přijde náš Seznam robot.

  2. Díky za článek Pavle. Mám jen 2 otázky.
    1) Chápu to správně, že víc než vzorek 1000 URL adres nejde vytáhnout?
    2) Kde najdu zmiňovaný nástroj pro Google tabulky?

    Díky moc

  3. Díky moc za info. Hned jsem tam weby naházel. Dej pak info, třeba na Twitteru, až to spustí nějaký veřejný nástroj, třeba Marketing Miner. Díky

    1. Sám jsem potřeboval zjistit, co se Seznamu nelíbí a na jakých stránkách jsou podle něj chyby. Tak jsem si vytvořil jednoduchý nástroj, který jsem dal online k dispozici.
      Stačí zadat API a vybrat data, který chceš získat.

  4. Nice post. SEO is a great bit of kit for your progress and does affect to your actual rankings. You can use SEO to build the links automatically, or find some good footprints to drive the traffic at your website.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge