Jak vypadá Google SERP a další sociální směry největšího vyhledávače na světě

Minulý týden jsme s Eliškou Hutníkovou psali v Mediáři tom, jak Google před časem spustil funkcionalitu +1 (plus one) a také tom co je přátelství z pohledu Google. Téměř ihned po článku Bing přišel se zobrazováním oblíbenosti pomocí “Like” tlačítka přímo v SERPu. Nic nového, že Bing opisuje a díky tomu, že má k dispozici přístup do databází Facebooku, to může využit jako konkurenční výhodu před Googlem. Včera se mi ale stalo něco, díky čemu jsem si myslel, že má přístup k datům Facebooku i Google.

Vyhledával jsme frázi “Patrick Dunn Chaos magie” a objevilo se mi toto:

Nejdříve jsem si myslel, že tam Google zobrazuje výsledky z Facebooku, což mě dost vyděsilo. Po chvíli zkoumání, jsme zjistil, že se jedná o výsledky z Google Buzz a objevují se tam doporučení a sdílení přátel, které jsou v mém Social Circle. Po nějaké době testování jsem zjistil, že se mi tam zobrazují hezky výsledky i od mých twitter followerů a followaných na twitteru. Dokonce si mě Google potvrzuje:

A výsledkem jsou pak třeba takové hezké výsledky SERPu:

Takže nejenže vím, že Tomáš Vomáčka zmiňovaný článek na Lupě sdílel, ale vím i že svůj článek sdílel i Ivan Kutil, se kterým nemám primární vazbu, ale sekundární přes Elišku Hutníkovou, která má Ivana v kontaktech.
Chápu, že pro uzavřené a  možná paranoidní lidi to může být děsivé, ale mě se to líbí. Zdá se, že se prostě Google nemůže zbavit chutí být čím dál tím víc sociální.

Google sociální … už zase?

Ano, po nepříliš povedeném Orkutu, Hláškách Google (Google Buzz) a pár dalších drobných testech sociálnosti se tímto krokem Google snaží protlačit do oboru, kde mu jednoznačně ujel vlak. Je myslím neoddiskutovatelné, že již zmiňovaná +1 je další pokus o vložení sociálního prvku do nejlepšího produktu, který Google má a tím je hledání na internetu.
Pokud mu totiž experiment s +1 vyjde, bude Google už jen malý krůček od toho, aby spustil vlastní sociální síť (Bude to Google.me?).
Ano, netřeba si to nalhávat, Google má možnosti, dostatek peněz, dostatek dat od uživatelů i chuť tohle udělat. Bohužel se mu to zatím moc nedařilo.
Ale všechno co poslední dobou dělá, nasvědčuje tomu, že tímto směrem jde. Ať už hovoříme o fiasku s Google Wave, které bylo první vlaštovkou, nebo již zmiňované Hlášky Google, ale i nedávno redesignované a upravené Google Profiles (podobnost s profily na sociálních sítích je patrně čistě náhodná).
Mimo jiné – aktuální propojení Google účtu (profilu) s kalendářem, emailem, Google mapami, Google hláškami a Google Latitude u systému Android je už nyní fascinující. V tu chvíli, kdy se toto propojení podaří plně realizovat i v rámci plnohodnotné Google sociální sítě na nemobilním internetu, pak už bude role Skynetu u Google kompletní.
Ale sociální aspekt +1 není jediný, který Google sleduje.

Další faktor hodnocení výsledků

Víme, že Google bojuje i s kvalitním hodnocením výsledků. Mohli jsme zaznamenat tzv. „Panda Update“ známý i jako „Google’s farmer update“, který byl zaměřený na odfiltrování obsahových farem z výsledků. A právě +1, výsledky z twitteru, hlášek Google a dalšího zmínek ze social circle mají pomoc Mattu Cuttsovi, jako šéfovi oddělení webového antispamu, k odhalení těch kvalitnějších stránek.
Protože ano, stránka, kterou lidé doporučují musí být zajímavá jak pro samotné uživatele, tak i pro vyhledávače. S tím pochopitelně souvisí i problém zneužívání této funkce. Stejně jako se dnes prodávají balíčky tisíců „Facebook Like“, tak je pravděpodobné, že stejné riziko zneužívání hrozí i +1 od Google. To je věc, na kterou musí být a jistě bude Google připraven.
A pochopitelně, není daleko doba, kdy se budeme moci s tlačítkem +1 setkávat napříč internetem stejně jako s tlačítkem „Líbí se mi“. Ovšem opět za jedné podmínky, Google se experiment +1 vydaří, bude šířen masově. Momentálně si zatím můžete s vaším webem o tlačítko +1 na váš web pouze požádat nebo se pokusit o nestandardní postup jak ho na web dostat už nyní.
Ovšem za zmínku stojí jedna věc a tou je otázka ventilace vašich zájmů, hledání bezpečnosti. Můžete totiž používáním +1 bezostyšně ukazovat nejen co se vám líbí jako u Facebookového tlačítka, ale i co přesně hledáte.
Takže tohle jsou dvě strany mince nového vyhledávání od Google. A záleží jen na vás co mu dovolíte realizovat. Zda budete voayer a nebo spíše uzavřený paranoik. A nebo něco mezi tím?

6855 zhlédnutí (celkově) 10 zhlédnutí (dnes)
Rate this post

Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Pavel Ungr
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

1 komentář

  1. Google je obří datacentrum informací. Musí si upevnit první místo i v naší republice. Čeští lidé chtějí vyhledávat v Google.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge