Informace o aktualizaci Google Penguin 2.0

Protože jsem se poslední týdny věnoval této aktualizaci poměrně dost a tady na blogu o tom nepadla ani zmínka, rád bych případné zájemce nasměroval na dostupné informace v češtině právě o aktualizaci Penguin 2.0.

Google 22. května před půlnocí vypustil do světa čtvrtou aktualizaci antispamového algoritmu Penguin s označním 2.0. Protože se jedná o aktualizaci celého algoritmu, nikoliv pouze dat, může mít velký dopad na SEO. Již po tak krátké době dochází k penalizacím a tím i k poměrně velkému poklesu pozic.

Na co se Penguin 2.0 zaměřuje

Google je stále konzistentní. Chce pomáhat webům, které dlouhodobě budují kvalitní a unikátní obsah, z něhož jsou návštěvníci nadšeni. Obsah, který je sdílen a o němž se mluví a píše. Tedy opět nic nového. Nicméně Google jde opět o krok dál v postihu za nedodržování pokynů pro webmastery.

  1. Mnohem tvrději zasahuje proti všem zakázaným technikám, které jsou označované za Spam SEO nebo Black Hat SEO. Ty jsou explicitně vyjmenované v sekci nápovědy Google Pokyny týkající se kvality. Mnohem lépe tak identifikuje hacknuté stránky.
  2. Penguin 2.0 analyzuje mnohem hlouběji strukturu webu a nesleduje pouze hlavní stránky webu. Jeho zásah má být mnohem rozsáhlejší a důkladnější ačkoliv v anglických frázích to má být “pouze” 2,3%. Stejně tak má Penguin 2.0 mnohem sofistikovanější analýzu odkazového profilu.
  3. Články, které Google vyhodnotí jako reklamní, tzv. “advertorials”, již nadále nebudou přenášet rank. Stejně tak i celé weby, kde je obsah “advertorials” velkou částí obsahu. Takové články se vyznačují externími odkazy vedoucím na jednu doménu.
  4. Aktualizace se velmi důsledně zaměřuje na hodně konkurenční fráze, které jsou cílem “Spam SEO” jako jsou v angličtině “pay day loans” a u nás například “povinné ručení” nebo “půjčky online”.
  5. Penguin je nyní mnohem úžeji propojen s aktualizací Panda a mnohem citlivěji hodnotí weby “na hraně”, u nichž je identifikace Pandou nejednoznačná. V takovém případě Google nasazuje hodnocení dalšími signály, které bohužel zatím neznáme.
  6. Mnohem méně se budou zobrazovat výsledky z jedné domény na úvodní straně SERPu, ale o to více na dalších stránkách SERPu.

Co nám pomůže po nasazení Penguin 2.0?

Penguin 2.0 není jen o penalizacích a represích ze strany Google. Dává nám také nástroje a doporučení jak dělat SEO ještě lépe:

  1. Používejte “authorship” (autorství) u svých článků a na svých webech. Snažte se přesvědčit weby na nichž publikujete, aby u svého obsahu také využili „autorship“.
  2. Důležité je kdo na vás odkazuje, ne odkud na vás odkazuje. Aneb důležitější než web, z něhož odkazujete, bude autorita, osobní brand autora. Spolupracujte s influencery a kapacitami v oboru.
  3. Umisťujte smyslupné sociální pluginy na webech, kde sdružujete důležitý obsah. Sdílení je důležitým signálem úspěšného a zajímavého obsahu, proto jej uživatelům usnadněte.
  4. Pomozte vyhledávačům ve strojové analýze webu a napovídejte jim pomocímetadat.
  5. Budujte obsah, který je odpovědí na laterální fráze. Srovnání, infografiky, slovníček pojmů, návody, postupy a další obsah, který uživatelům pomáhá nalézt to, co potřebují. Implementací již zmíněných metadat pak pomůžete Google v zařazení do včera spuštěného “conversational search”.
  6. Google slibuje, že bude mnohem více a lépe komunikovat s webmastery pomocí Google Webmaster Tools. Pokud dojde k manuální penalizaci, měl by Google být konkrétnější a sdělovat konkrétní problémy a URL.

Strategie pro SEO svět po Penguinu 2.0

  • On-page – používejte authorship, metadata, sociální pluginy
  • Off-page – v článcích nepoužívejte externí odkazy jen na jednu doménu, odkazujte na zdroje a další relevantní weby. Pokud odkazujete používejte deep-linking a méně odkazujte na úvodní stránku a hlavní stránky (kategorie)
  • Vaše strategie musí být založena na publikaci obsahu s přínosem pro uživatele. Součástí linkbuildingu by měla být spolupráce s influencery, bloggery a smysluplný guestblogging.

Zdroje o Penguin 2.0

Text výše původně vyšel blogu H1.cz pod názvem Penguin znovu zbrojí, je tu verze 2.0. Jedná se stručné shrnutí těch nejdůležitějších informací pro lidi, kteří se v oboru pohybují bez hlubšího vysvětlování.
Na Lupě mi vyšel dvoudílný seriál, kde se detailně zaobírám nejen samotnou aktualizací, ale i se zamýšlím nad celou filosofií SEO jeho historií a současností. První díl, který je jak exkurzem do historie, tak ukázkou statistických dat včetně srovnání obou Penguinů, najdete pod názvem Aktualizace Google Penguin 2.0: boj se SEO spamery přitvrzuje. Druhý díl se zabývá mnohem konkrétněji a praktičtěji samotným zásahem Penguina, co dělat a co rozhodně nedělat. Pojmenoval jsem ho Aktualizace Google Penguin 2.0: co dělat, když vás zasáhne „tučňák“.
Na konferenci SEO Restart jsem přeci jenom přednášel a to právě na téma Penguin 2. 0. Slidy z přednášky najdete na Slideshare nebo vložené přímo zde.

8997 zhlédnutí (celkově) 1 zhlédnutí (dnes)
Rate this post

Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.

Pavel Ungr
Jsem konzultant online marketingu a specializuji se na SEO a inbound marketing. Od roku 2009 jsem pracoval jako senior SEO konzultant pro největší klienty agentur Ataxo a H1.cz. Úspěšně publikuji, školím a přednáším o online marketingu, který doopravdy miluju. Jsem důsledný, zodpovědný, kritický, se smyslem pro detail.